Laat u inspireren

"Om duurzaam te zijn, moeten we tegen de stroom in varen"

"En of er te lang is gewacht", zegt Alexander Saverys stellig. De CEO van de Antwerpse rederij Compagnie Maritime Belge zette daarentegen wel alle zeilen bij om zijn bedrijf en de scheepvaart klaar te stomen voor een duurzame toekomst. Met een heel heldere missie wil hij evolueren van een fossiele brandstofbedrijf naar een leider in de energietransitie.

"Velen beseffen wel dat er vandaag iets moet gebeuren, maar verschuilen zich nog al te gemakkelijk achter allerhande excuses. En wie in een conservatieve sector als de scheepvaart iets wil veranderen, moet echt tegen de stroom in durven varen. Maar dus beter laat dan nooit. Ik verwijs altijd naar Al Gore met zijn film ‘An Inconvenient Truth’ en die jonge meid Greta Thunberg, die er als bezielers in geslaagd zijn om klimaatambities op de agenda van raden van bestuur van tal van grote bedrijven te zetten. Toen ik nog op school zat, spraken we al over klimaatopwarming. De tijd van praten is voorbij, nu moet er echt iets gebeuren."

Klanten eisen groene oplossingen

Volgens Saverys kent de scheepvaartsector vandaag 2 grote uitdagingen. "Van de 12 miljard ton goederen die we jaarlijks wereldwijd aan boord vervoeren, bestaat 42 à 43 procent van de ladingen uit olie, steenkool en aardgas. Om als bedrijf relevant te blijven en ervoor te zorgen dat we er over 50 jaar ook nog staan, moeten we op zoek gaan naar andere ladingen dan fossiele brandstoffen. Vervolgens kijk ik ook naar de dieselbrandstof waarmee we onze schepen voortstuwen. Jaarlijks verbrandt onze industrie ongeveer 300 miljoen ton diesel of 3 procent van de totale CO2-uitstoot van de planeet. Ook hier moeten we relevant blijven, want onze klanten eisen vandaag dat we met groene – zero carbon – oplossingen komen."

"Waarom zou ík bij jou komen werken?"

"Nog een heel interessante statistiek: van de 8 miljard mensen vandaag op deze planeet is 5 miljard jonger dan 40. Die jonge mensen zijn onze klanten van vandaag, niet meer van morgen. Ook zij eisen dat we iets doen. Dat zie ik ook bij aanwervingen, waar men mij de vraag stelt: ‘Waarom zou ík bij jou komen werken?’ Da’s volledig de omgekeerde wereld. Ook daarom is ons ESG-verhaal zo van belang: om mensen aan te werven en ze ook aan boord te houden. Maar enkel een mooi verhaal volstaat niet, je hebt ook mooie realisaties nodig."

Van de file op de Antwerpse ring naar de Walvisbaai in Namibië

Waar anders dan in een eindeloze file ontstaan de beste ideeën? Op een ochtend in 2016 stond Saverys nog maar eens te bumperen op zijn vast traject tussen Gent en Antwerpen. "Ik had 2 uur tijd om na te denken en ben op kantoor toegekomen met de mededeling dat we een kleine passagiersboot moesten fabriceren die ons van Linker- naar Rechteroever zou brengen. Op waterstof. Men keek me nogal verbaasd aan. ‘We werken toch enkel met grote diepwaterschepen? En kan zo’n veerbootje op waterstof niet ontploffen?’ Wel, met de ‘Hydroville’, de eerste gecertificeerde passagiersshuttle op waterstof, hebben we naar de buitenwereld bewezen dat de technologie wel degelijk werkt op kleine schaal. Met vandaag een orderboek met meer dan 40 schepen, allemaal op waterstof of ammoniak, werpt die bottom-upstrategie nu 7 jaar later haar vruchten af. We plakken er bewust geen datum op, maar ten laatste tegen 2050 willen we een vloot die voor 100% op groene brandstof vaart."

En hiermee is de duurzame honger van CMB niet gestild. Intussen heeft de scheepvaartgroep in Namibië een ambitieus testproject lopen voor de productie van waterstof, om eind dit jaar te starten met de bouw van een groene ammoniakfabriek. "Als je ammoniak verbrandt, stoot je geen CO2 uit. En waarom juist in Namibië? Er is heel veel plaats, zon en wind. Namibië ligt bovendien op een van onze grootste scheepvaartroutes en is hiermee de ideale locatie om onze schepen met groene waterstof en ammoniak bij te tanken. De hub is ook de geschikte uitvalsbasis om molecules te exporteren naar bijvoorbeeld de chemiespelers in de Antwerpse haven."

 

Investeringen zijn gigantisch… maar eerder peanuts

Saverys is er rotsvast van overtuigd dat zijn bedrijf met deze aanpak de juiste koers vaart, voor zowel de duurzaamheid van zijn bedrijf als de scheepvaart. "En toch zie ik nog veel bedrijfsleiders twijfelen om ook de ESG-kaart te trekken. Om een idee te geven: we hebben tussen nu en 2050 in totaal 1.500 miljard dollar nodig om de scheepvaart te vergroenen, een gigantisch bedrag. Maar als je weet dat de olie-en gasindustrie elk jaar 900 miljard dollar investeert in de ontginning van fossiele brandstoffen, dan vind ik die som eerder peanuts."

ESG als nieuwe normaal

"Of ESG een modewoord is? Volgens mij praten we daar over 5 jaar niet meer over, omdat elk bedrijf sowieso een duurzaam beleid moet hebben. Dat wordt de normaliteit en niet meer de uitzondering", besluit Alexander Saverys.

ESG, hoe begin ik eraan? Alexander Saverys geeft zijn 3 ultieme tips:

  1. Een gouden raad: stop met erover te praten en doe het nu gewoon. Doe het naar best vermogen en wijs een belangrijk deel van de middelen en vrije cashflow toe aan ESG-projecten. Dat is nu eenmaal de toekomst.
  2. Wacht niet op subsidies. Te veel bedrijven, ook grote, verschuilen zich nog te vaak achter het wachten op subsidies of redeneren dat de belastingbetaler maar moet opdraaien voor duurzame investeringen. Een subsidietraject kan soms 5 à 7 jaar in beslag nemen, waardoor heel veel kostbare tijd verloren gaat.
  3. Omring je met mensen die ‘out of the box’ en niet doorsnee denken. Noem ze in mensentaal gerust een beetje zot. Elke transitie heeft individuen nodig die revolutionair durven denken.
"Enkel een mooi verhaal volstaat niet."

Alexander Saverys
CEO van Compagnie Maritime Belge

Alexander Saverys

  • CEO van Compagnie Maritime Belge, sinds 1895 een van de oudste en grootste Antwerpse rederijen.
  • Noemt zich geen visionair, meer eerder een doener.
  • Met de lancering van CMB.TECH in 2016 start de waterstofreis van CMB. De afdeling bouwt, bezit, ontwikkelt en ontwerpt groene, maritieme en industriële toepassingen op waterstof en ammoniak. Daarnaast biedt ze haar klanten ook waterstof- en ammoniakbrandstoffen aan, uit eigen productie of door bevoorrading bij derden.
  • Uiterlijk tegen 2050 wil het bedrijf zijn vloot enkel nog op milieuvriendelijke energiebronnen laten uitvaren.