Van 100 naar 200 gaan, dat was hoe ik vroeger groei omschreef. Maar ik ben zelf gegroeid. Vandaag zit groei vooral in ‘meerwaarde creëren’. Met creativiteit nieuwe duurzame oplossingen ontwikkelen. Op een intelligente manier omspringen met schaarse middelen. Die groei is zelfs een passie geworden.
We zijn van "belegger" geëvolueerd naar "ontwikkelende belegger". Wij stappen nu veel vroeger in het verhaal, om zo meer positieve impact te genereren. Door mee aan de ontwerptafel te zitten. En meer in te zetten op de herontwikkeling van bestaande sites, bijvoorbeeld door oude fabriekssites te kopen, te saneren en er een innovatief concept van te maken. Het is veel creatiever geworden.
Wij zijn het engagement aangegaan om logistiek vastgoed te verduurzamen. Concreet: de CO2-uitstoot van onze bestaande én nieuwe gebouwen tegen 2030 verminderen met 55%. Een hele uitdaging als je weet dat 70% van de uitstoot komt van de bouwactiviteiten zelf. Maar het voordeel van doelen stellen waarvan je de weg ernaartoe nog niet kent, is dat het innovatie vooruit stuwt.
Wie vandaag relevant wil blijven in logistiek vastgoed, moet terug naar de stad. De afgelopen 100 jaar werd logistiek stelselmatig verder de stad uitgeduwd. De uitdaging vandaag is die goederenstromen op een duurzame manier terug samen te brengen in de stad. Om dan de laatste kilometer geconsolideerd met elektrische bestelwagens of cargobikes te beleveren.
Ik heb het geluk in een sector actief te zijn waar je het verschil écht kan zien. Logistiek vastgoed staat er, het heeft een duidelijke functie en maakt een verschil voor zo veel mensen. Zoiets met een team mogelijk maken, dat is mijn belangrijkste driver.
Heel wat Belgische GVV’s hebben de afgelopen jaren ook de ontwikkelaarsrol op zich genomen en zijn zo grote spelers geworden in Europa. Mede dankzij de Belgische banken, die vastgoed altijd zijn blijven ondersteunen. Zo konden we blijven investeren in het buitenland, met Belgische middelen. Ik vind dat zeer belangrijk, en ik ben daar als Belg enorm fier op.