De passie achter het ondernemer­schap van
Jonas De Cooman

 
 
 

Passie is een belangrijke drijfveer, maar geen garantie voor succes. Voor mij is de kunst van het ondernemen een balans vinden tussen zelfvertrouwen en nederigheid. Zelfvertrouwen stuwt je voort en overtuigt je klanten en investeerders, of het trekt talent aan. En nederigheid houdt je alert en open van geest. Ze zijn essentieel geweest in onze evolutie.

Met Spott gingen we als een speer uit de startblokken. Oorspronkelijk was Spott een app die mensen toeliet om reclamespots te herkennen, om dan interacties mogelijk te maken. De app linkte door naar webshops van merken, liet promoties ontdekken… We werden meteen ‘Scale Up of the Year’ en kregen veel gratis aandacht. Maar het inkomstenmodel was niet optimaal. We hebben dan het roer omgegooid en zijn overgeschakeld naar een business to business model. Zo zijn we een digitaal platform geworden voor grote adverteerders, dat foto’s en filmpjes verrijkt met extra interactieve lagen: audio, klikbare buttons, informatieve pop-ups…

Ons zelfvertrouwen deed ons van start gaan. En onze nederigheid heeft ons de weg naar een beter businessmodel getoond.

 

Onze data flirten met uw gevoelens.

Ik heb een gezonde obsessie voor menselijke psychologie. Ik geloof ook heel sterk dat mensen een meer respectvolle manier van marketing verdienen. Daarom willen we een marketingrevolutie ondersteunen. Gedaan met mensen lukraak te overspoelen met willekeurige boodschappen.

De macht ligt vandaag helemaal bij de consument. Die kan kiezen uit steeds meer mediakanalen en swipet niet-relevante content genadeloos weg. Onze technologie laat merken toe om op een verfijnde manier menselijk gedrag te begeleiden.

Met relevante en interactieve content krijg je een dialoog in plaats van onverschilligheid. Zelfs van een korte interactie steek je dingen op. Zo krijgen onze klanten een heleboel hoogwaardige data waardoor ze hun manier van communiceren nog meer kunnen verfijnen. Marketing zal niet meer wringen en steeds beter verleiden.

Confronteren om te leren.

Je kan ongelooflijk sterk groeien door je zwaktes om te buigen in sterktes. Van nature ga ik confrontaties uit de weg. Door op een gezonde en positieve manier confrontaties aan te gaan, is ons bedrijf in een stroomversnelling gekomen.

Ondernemen is meer dan blindelings je visie volgen. Vandaag hebben we een bedrijfscultuur die actief op zoek gaat naar feedback. We hebben een Customer Advisory Board waar onze klanten aangeven wat voor hen werkt en niet werkt. Zo stellen we samen prioriteiten vast.

We weten nog niet alles, maar wat we aanbieden heeft al meerwaarde. Om steeds relevanter te worden hebben we ook een Customer Succes Manager in dienst. Die stimuleert de meerwaarde die we onze klanten geven.

Zonder executie is een idee een hallucinatie.

Elke ondernemer loopt met sluimerende ambities rond. Ik ben daar gelukkig geen uitzondering op. Ik zou het fantastisch vinden om ooit nog eens met mijn eerste liefde, de biotech, aan de slag te gaan.

Vlaanderen is voor bio-ingenieurs wat Silicon Valley voor softwareontwikkelaars is: de wereldtop. Voor bio-ingenieurs zijn we een hotspot om te innoveren. Met Spott maken we een brug tussen marketing en gedragspsychologie. Wie weet maken we ook ooit een brug tussen marketing en biotech? Het lijkt een hallucinatie, maar als de balans weer even overhelt naar zelfvertrouwen, wordt alles mogelijk!

Meer weten over Spott? Bezoek dan de website.

Over Jonas De Cooman

  • Behaalt Master Degree Biotech aan de KU Leuven
  • Behaalt Master, Economics & General Management aan Vlerick Business School
  • Behaalt Master, Finance & Entrepreneurship aan de Chicago Booth
  • 2005: start als Brand Manager Becel en eindigt als Senior Brand Manager Solo & Becel Benelux
  • 2008: oprichter van YouBridge.org een non-profit organisatie die de digitale kloof dicht voor studenten en ondernemers
  • 2009: start als Senior Brand Manager bij Coca-Cola en groeit uit tot European Marketing Manager
  • 2015: medeoprichter en CEO van Spott