Nicolas Deltour
Head of Investment Strategy
Philippe Evrard
Investment Strategy
12 juni 2024
Nicolas Deltour
Head of Investment Strategy
Philippe Evrard
Investment Strategy
Decarbonbisatie
Volgens het Internationaal Energieagentschap1 is vervoer met verbrandingsmotoren verantwoordelijk voor een derde van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. De strategische uitdagingen van decarbonisatie zijn dus enorm.
Geopolitiek
Elektrificatie is het belangrijkste alternatief voor verbrandingsmotoren en vereist toegang tot industriële en zeldzame metalen die essentieel zijn voor de productie van batterijen. China heeft deze toeleveringsketen al enkele jaren in een wurggreep. De VS en Europa proberen hun achterstand in te halen door massale overheidssteun (Inflation Reduction Act in de VS en Green New Deal in Europa). In Europa tonen een aantal recente gebeurtenissen aan dat de geesten stilaan rijpen. Binnenkort wordt in Duinkerke (Frankrijk) een gigafabriek gebouwd voor de productie van elektrische batterijen en in België heeft de investeringsmaatschappij van de federale overheid een participatie genomen in Umicore SA.
Opwekking en distributie van elektriciteit
We stappen geleidelijk over van een gecentraliseerd model van elektriciteitsproductie en -distributie naar een gedecentraliseerd model waarbij de behoeften exponentieel zullen toenemen. Elektrische mobiliteit vereist inderdaad voldoende oplaadstations.
Schonere mobiliteit
Kijken we naar het wereldwijde wagenpark dan is slechts 2% elektrisch. Het is duidelijk de grote omslag moet nog komen en dat biedt kansen voor beleggers. Volgens Allied Market Research zal de markt van elektrische voertuigen groeien met 18% per jaar tot 2030.2
Veiligere mobiliteit
Wereldwijd komen in het verkeer dagelijks 3,500 mensen om. Het blijft de belangrijkste doodsoorzaak bij jongeren tussen 15 en 29 jaar.3 Investeren in veiligheid blijft dus meer dan nodig. Geconnecteerde voertuigen en betere rijhulpsystemen kunnen een oplossing zijn. "Advanced Driver Assistance Systems", kortweg ADAS, helpen de bestuurder met remmen, bijsturen, waarschuwen en detecteren van mogelijk gevaarlijke situaties. Er wordt verwacht dat die markt met 12% per jaar zal groeien tegen 2030.4 Sommige van die systemen (bv. herkennen van rijstrookmarkeringen, adaptive cruise control, autopark, …) zijn al ingebouwd in de duurdere auto’s en het is duidelijk dat ze een belangrijke stap zijn richting veilige autonome voertuigen.
Slimmere mobiliteit
De wagen die we vaak dagelijks gebruiken staat gemiddeld 90% van de tijd stil. Geparkeerd of in de file … Een efficiënte combinatie van deeloplossingen en openbaar vervoer, kan ervoor zorgen dat mensen sneller hun auto links zullen laten liggen. "Slimme" infrastructuur kan de verkeersdoorstroming versnellen en de veiligheid van alle weggebruikers verhogen.
Beleggen in mobiliteit is veel ruimer dan Tesla en andere populaire autobouwers van elektrische voertuigen. Er zijn opportuniteiten in verschillende domeinen.
Autosector en trein, tram, bus
Autoconstructeurs, maar ook leveranciers van elektrische aandrijflijnen en elektromotoren. Voorbeelden van bedrijven: Tesla Inc, Siemens AG, Wabtec (Westinghouse Air Brake Technologies Corp) ...
Leveranciers van grondstoffen en componenten
Grondstoffen zoals lithium en koper (in een elektrische wagen zit meer dan dubbel zoveel koper als in een auto met verbrandingsmotor5), maar ook bijvoorbeeld nikkel en kobalt die in batterijen worden gebruikt.
Leveranciers van halfgeleiders en sensoren: in een elektrisch voertuig zijn veel meer halfgeleiders nodig dan in een wagen met verbrandingsmotor. Bedrijven als Melexis NV, PTC Inc (Parametric Technology), Horiba Ltd, ...
Infrastructuur
Van oplaadinfrastructuur, batterij-opslag tot efficiënte en flexibele stroomnetwerken, maar ook slimme oplossingen voor verkeerscirculatie, want elk jaar komen er meer voertuigen bij. Voorbeelden: Alfen NV, Schneider Electric SE, Blink Charging Co...
Technologie voor autonoom rijden
Dan denken we aan technologie die het mogelijk maakt om auto’s met elkaar te laten communiceren (bv. om voldoende afstand te houden), maar ook software en waarom niet infotainment voor de "digitale cockpit". Voorbeelden Aptiv PLC, On Semiconductor Corp, Sunny Optical Technology Group Co Ltd ...
U ziet er zijn veel bedrijven actief in het thema. Welk type belegging het best bij u past, hangt af van uw risicobereidheid, kennis van het thema en de tijd die u in uw beleggingen wilt steken.
1
Vervoer - Energiesysteem - IEA
2
Electric Vehicle Market Share, Size, Analysis | EV Market Growth (alliedmarketresearch.com)
3
Estimated number of road traffic deaths (who.int)
4
ADAS Market Size, Share, Manufacturers, Growth, Report, 2030 (marketsandmarkets.com)
5
Minerals used in electric cars compared to conventional cars – Charts – Data & Statistics - IEA
Dit document, opgesteld en verspreid door Belfius Bank, geeft de visie van Belfius Bank op de financiële markten weer. Het bevat geen gepersonaliseerd beleggingsadvies of -aanbevelingen, noch onafhankelijk onderzoek op beleggingsgebied. De geciteerde ondernemingen dienen enkel ter illustratie en vormen geen aankoopaanbeveling. Als u gepersonaliseerd beleggingsadvies wil, kan u daarvoor terecht bij uw financieel adviseur. Die bekijkt graag met u welke gevolgen deze visie mogelijk heeft voor uw persoonlijke beleggingsportefeuille. De vermelde cijfers zijn een momentopname en onderhevig aan wijzigingen.
De vermelde bedrijven zijn slechts voorbeelden en hun vermelding vormt geen aankoopbeveling.