Ik ken niks van beursgenoteerde bedrijven, maar ik ken wel alles van families. Het is met hen dat je zomers, feesten en talloze mooie – maar soms ook moeilijke – momenten spendeert. Dat wat je deelt met elkaar, die affectie, die zit in het DNA van ons bedrijf.
Vandaag is familie het sterkste wat een mens kan bezitten. Een ‘unified shareholder’ met één en hetzelfde doel: iets moois doorgeven aan onze kinderen. Wij hebben het zelf gekregen en willen het in een nog betere staat nalaten.
Geld is belangrijk, maar niet zo belangrijk als ‘betekenis’. De meerwaarde die je product betekent voor je klant. Het doel waarachter aandeelhouders zich scharen. En de winst die je bedrijf laat groeien en innoveren. Wie deze drie in balans krijgt, heeft toekomst. Daarom waarderen we maar één keer per jaar het aandeel van ons bedrijf. De rest van het jaar werken we door.
België is een fantastisch land om te ondernemen. Er zijn middelen, mensen met competenties én fantastische bedrijven. Zolang ze de ruimte krijgen om het te kunnen waarmaken. Wij kunnen veel, maar we beseffen het niet altijd. Terwijl we net voor buitenlandse ondernemingen vaak een rolmodel zijn.
De reden dat ik vandaag CEO ben is niet dat ik de slimste of een visionair ben, maar omdat ik mensen als geen ander kan samenbrengen. De juiste mensen, en het beste uit hen halen. Door hen verantwoordelijkheid te geven, een droom om te delen en de ruimte om te falen. En zélfs dat doen we als één team.
Het klinkt misschien wat naïef, maar je geraakt ver met een beetje passie en een beetje creativiteit. En nadenken doe je best ook natuurlijk maar niet te veel. Wie te veel nadenkt, beslist niets. Dat is zoals trouwen of kinderen krijgen. Dat doe je ook niet wanneer je te veel nadenkt. Zo is dat ook met ondernemen: ik vertrek vanuit mijn buikgevoel en omring me met analytische mensen. Vaak genoeg is onze conclusie dezelfde. Dus wat mij betreft is het vooral die ploeg die in de kijker mag staan.