Catrien: Door het onzichtbare, zichtbaar te maken wil ik een gelijkere wereld mogelijk maken. Producten komen vaak van de andere kant van de wereld. Tijdens productie en transport worden goederen soms beter behandeld dan de mensen die ze maken of vervoeren. We mogen ons hoofd niet in het zand steken en moeten daar als ondernemers iets aan doen.
Mijn ultieme droom is één universeel SDG label dat de hele levenscyclus van een product transparant maakt van de bron tot bij de consument. Een label dat naast CO2-uitstoot ook de arbeids- en transportomstandigheden weergeeft. Vandaag waken we extra over de verantwoordelijkheid van ons stukje in de aanvoerketen. Zo zorgden we er ook tijdens Covid voor dat onze zeevarenden tijdig afgelost werden. België en de Belgische reders speelden een voortekkersrol bij het vaccineren van alle zeevarenden.
Yvan: Alles draait rond respect en open staan voor elkaars kwaliteiten. Zeevarenden kunnen weken uit één kleine koffer leven. En ondanks taalverschillen vinden ze altijd een manier om te lachen en plezant samen te werken. We bewonderen onze mensen, want logistiek is een echt kluwen. Hun positieve houding doet alles goed lopen.
Catrien: Als mannenbastion heeft de maritieme sector nood aan een injectie van vrouwelijke waarden. Het is nog te vaak ieder voor zich, tot het uiterste gaan voor extra rendement. Ik geloof eerder in een zachte aanpak, heel onze sector moet vooruit, niet alleen ons bedrijf.
Om het als vrouw te maken moet je zogezegd harder en mannelijker zijn dan mannen. Ik nodig liever mannen uit om vrouwelijke waarden te omarmen. Als we breder leren denken zal onze vooruitgang duurzamer zijn.
Yvan: Gewoon normaal doen is al een hele stap vooruit. Kijk niet naar gender, cultuur of leeftijd en focus op talent en de goesting om zich in te zetten. Zo doe je altijd goed.
Catrien: In transport loopt niet altijd alles van een leien dakje. Als er iets misgaat moet je het gewoon oplossen! Mijn vader zei dan: "Mijn grootste problemen hebben mij mijn beste klanten opgeleverd." Je kan niet perfect zijn voor klanten maar wel eerlijk, dat respecten ze enorm.
Yvan: Het is ook liefde voor uw werk. Als je wil excelleren, moet je ook de beste zijn in het rechtzetten van tegenslagen.
Catrien: "Met een bedrijf krijg je zoveel verschillende mogelijkheden om positieve waarden de wereld in te sturen. Hoeveel geluk hebben we niet dat we dat kunnen doen?