Sinds de pandemie ervaren we dat veel meer mensen van het leven willen genieten. Er is meer vraag naar luxegoederen. We zetten bewust meer in op – wat we noemen – ‘premiumisatie’, om tegemoet te komen aan de verwachtingen van de filmliefhebber. Men is ook bereid om meer te betalen voor een experience.
De cosy seat is ontstaan uit de gedachte dat men nooit naast een onbekende in de filmzaal wil zitten. Men liet dus een zetel tussen, die wij niet kunnen verkopen. Ik vergelijk het met de hoerastemming als de stoel van de buur is vrij gebleven bij het sluiten van de vliegtuigdeur, als de stoel van de buur is vrij gebleven. Vandaar het idee van de cosy seat, die ietsje duurder meer kost. Maar op een halfjaar waren ze snel terugverdiend. En uiteindelijk zagen we dat ook jonge koppeltjes op de zeteltjes met klapleuning afkwamen. Zo leren we steeds opnieuw uit de praktijk.
En of we nadenken over de volgende generatie van bioscopen. Onze laatst geopende Kinepolis in Leidschendam tussen Den Haag en Leiden bevat nu al de shop van de volgende generatie, die we ook nu weer wereldwijd zullen copy-pasten naar in onze andere filialen.
Het heeft altijd in ons DNA gezeten om een early adopter te zijn. Maar wat we cultiveren, is trots bij onze medewerkers. Ik wil dat ze trots zijn op ons bedrijf, maar ook op zichzelf. Daarom moedig ik hen voortdurend aan om met nieuwe ideeën op de proppen te komen: om klantentevredenheid of tevredenheid onder henzelf te verhogen, om bioscoopbezoeken efficiënter te doen verlopen, om meerverkoop te realiseren, noem maar op… En als ze dat doen, worden ze daarvoor beloond. Met bonussen, met een innovation award, maar vooral: met erkenning."
In veel bedrijven zijn de succesverhalen te danken aan de CEO en zijn de mislukkingen de schuld van medewerkers. Zo werkt het niet bij ons. Samen met onze medewerkers gaan we op zoek naar dat ene detail. We laten hen als ondernemers nadenken. En zo gedragen ze zich ook. Zo lanceerde een medewerker in een Frans filiaal het idee voor een nieuwe zak voor de popcorn. Die zak kon onze popcorn tot tien dagen lang vers houden, terwijl we er één gebruikten die diat slechts drie dagen kon. De financiële impact op groepsniveau van de nieuwe popcornzak was gigantisch. Een dergelijk idee kon nooit aan de managementtafel ontstaan zijn. En dat is maar een voorbeeld om te illustreren hoe Kinepolis uitgegroeid is tot een zelflerende organisatie. Ik ben ervan overtuigd dat collega’s fier aan hun (klein) kinderen vertellen welk slim voorstel ze voor de ganse groep hebben kunnen uitrollen. Dat is wat zorgt voor passie. Dat is de kracht van ons bedrijf en wat me een wow-gevoel geeft.