Mijn job is vooral ook mijn passie. Ik had dan ook het geluk om van mijn passie en ontwerpen mijn werk te maken en om tweemaal per jaar helemaal van nul te beginnen aan de creatie van nieuwe collecties. Dat ik al bijna 40 jaar lang elke ochtend mag opstaan om een beroep uit te oefenen dat me nog altijd ontzettend boeit en waarbij ik voortdurend kan bijleren, waardeer ik enorm. Want als je iets graag doet, is hard werk niet belangrijk. Als je iets graag doet, vergeef je gemakkelijk. En als je iets graag doet, vergeet je de risico’s, problemen en crisissituaties.
Als ik jongeren een raad mag geven, dan is het dat ze zich vooral moeten laten leiden door hun passie. Zonder passie is het moeilijk om hindernissen te overwinnen. Mode wordt vaak als iets banaals gezien. Je kan zeggen: ‘t is tof, ik zou graag in de modesector werken’. Maar vandaag neemt het ontwerpen slechts 20 à 30% van mijn tijd in beslag, en besteed ik veel tijd aan management, pr, marketing, financiën… Mode is meer dan enkel kiezen tussen twee kleuren.
Men zegt weleens dat Belgen niet trots zijn op zichzelf. En inderdaad, ik denk dat we zelftrots achterwege mogen laten, want er is altijd ruimte voor verbetering. Dat stimuleert mij. Tijdens een interview na een défilé in de jaren ‘50 vroeg een journalist aan Chanel: "Wat vindt u van uw collectie?" "Démodé", zei ze. Want ook wat net voorbij is, behoort al tot het verleden. En ze had gelijk. Je moet vooruitkijken.
Mode is iets wat je altijd vooruit stuwt. Zo worden we misschien wat sneller oud, maar het is tegelijk ook echt fijn om het heden te analyseren, na te denken over de toekomst en een jaar vooruit te kijken en je in te beelden welke kleren mensen dan zullen dragen.
We bieden antwoord op vragen uit de markt, en blijven tegelijk trouw aan het DNA van ons bedrijf. De kracht van ons bedrijf schuilt misschien wel in het feit dat we al 38 jaar consequent blijven gaan voor elegante vrouwelijke kledingstukken en tijdloze mode.
Een kledingstuk is niet onmisbaar, maar het draagt nog altijd enorm bij aan iemands imago.