De passie achter het ondernemerschap van Joost Callens

 
 
 

Ik geloof heel sterk in persoonlijke ontwikkeling. Voor mezelf als ondernemer, maar ook zeker voor mijn mensen. Want dat leidt tot meer betrokkenheid, bevlogenheid, en zelfs tot ambassadeurschap. ‘Klant is koning’ zeiden ze vroeger. Maar het begint al veel eerder, bij je eigen werknemers.

Elke morgen wanneer ik in mijn wagen stap maak ik me dan ook dezelfde bedenkingen. Welke vader wil ik zijn? Welke zoon? Welke partner? Welke bedrijfsleider? Want ondernemen draait om verbondenheid. Samen dingen doen, samen creëren.

 

Een ondernemer die geen liefde toont, kan dat ook niet van zijn mensen verwachten.

Ik pleit al heel lang voor meer liefde in de bedrijfswereld. Liefde voor je mensen en voor je klanten, dat mag voor mij meer plaats krijgen binnen organisaties.

En die liefde voel ik elke dag. Zo hadden we laatst een teambuilding waarbij we met heel het bedrijf ‘happy together’ gezongen hebben. En dan denk ik: ‘ja, hier hangt liefde in de lucht’. Zélfs in een bouwbedrijf als het onze, met veel mannelijke energie.

Wij bouwen geen huizen, wij bouwen ‘thuizen’.

Wij zijn een op en top familiebedrijf. Dat is voor mij dé garantie dat wij voor alles denken op de lange termijn. Want wat we doen, los van het product, willen we ook doorzetten. Zodat we iets nalaten waarop voortgebouwd kan worden.

Een familiebedrijf wil ook zeggen dat wij veel belang hechten aan connecties. ‘Bouwen begint bij mensen’, zeg ik altijd. Het hele raderwerk van honderden stielmannen die samen aan één groot project werken, maar ook de connectie met de klant. Dan geeft het een kick wanneer je de foto’s van de oplevering ziet, met de duimpjes die dan spontaan de hoogte in gaan.

Geen duurzaamheid zonder dienstbaarheid.

We moeten het begrip duurzaamheid vervangen door dienstbaarheid: dat betekent méér. Meer dan enkel zonnepanelen en warmtepompen. Meer dan duurzame materialen. Meer dan gebouwen die er over 80, 90 en zelfs 100 jaar nog steeds staan. Maar ook de impact die het bedrijf op maatschappelijk vlak maakt. Want een future proof bedrijf zijn, betekent ook iets teruggeven aan de maatschappij. Daarom hebben we een assessment ingestuurd om een B Corp bedrijf te worden. Dat is een onderscheiding voor bedrijven die meer impact willen creëren dan enkel bij hun directe stakeholders.

Zo bouwen wij bijvoorbeeld ‘Toontjeshuizen’ over het hele land, waar jongeren met een beperking in groep zelfstandig kunnen leven. Of zijn we met een veertigtal collega’s gaan helpen na de overstromingen in Wallonië.

Over Joost Callens

  • CEO van Camino Group, een verzameling bouwbedrijven waaronder ook Durabrik
  • Met de Toontjeshuizen en Konekt bouwt hij ook aan inclusiviteit voor jongeren
  • Auteur van ‘De Kwetsbare Leider’ en ‘De Zoekende Leider’