Ik ben niet zo financieel gedreven. We zijn wel ‘profit-driven’, onze marges zijn heel goed, maar we vinden dat waardecreatie veel meer is dan winstmaximalisatie. De meerwaarde die reconversies teweegbrengen in wijken, bijvoorbeeld. We zetten ook al lang volop in op decarbonisatie. We werken aan biodiversiteit en overstromingsproblemen. We lossen social equity-problemen op met betaalbare en sociale woningen. Dàt maakt je bedrijf ‘future proof’.
Die waarden zaten al van bij het begin verweven in ons DNA. Dat staat in ons manifesto, maar is bij ons ook heel naturel. Daardoor hoeven wij ons niet meteen aan te passen wanneer de wereld verandert, wij zijn al lang klaar voor de toekomst, of creëren die. Er zijn bedrijven die cynisch zijn over deze thema’s, of kiezen voor greenwashing of social washing, maar dan val je vroeg of laat door de mand.
Kijk, wij willen de voortrekker zijn. Dus hoe meer bedrijven ons nadoen, hoe beter iedereen ervan wordt. Dat houdt ons ook alert: dan moeten wij gewoon sneller innoveren en sterker groeien.
De uitdagingen zijn vandaag zo groot, dat publiek en privé veel slimmer en transparanter moeten samenwerken. ‘Try to accelerate the inevitable.’ Er zijn steden die de transformatie goed hebben ingezet, maar sommigen rijden nog met de handrem op. Onbegrijpelijk. Want het kapitaal en de capaciteit zijn er, en de goesting al zeker.
Steden die kiezen voor progressie en transformatie, die zijn klaar voor de toekomst. Ook economisch. Want aangepaste infrastructuur, mobiliteit en openbare ruimtes trekken ook talent aan.
Duurzaam zijn betekent ook gepassioneerde mensen aantrekken én houden. Wij hebben een ongelooflijke retentiekracht. Er is bijna geen verloop. Kapitaal komt door spleten en kieren naar binnen, het is talent dat schaars is.
Als je geen businessmodel hebt dat generatie Z aantrekt, dan kom je er niet. Verloning is belangrijk, maar high potentials zijn vooral op zoek naar authenticiteit en passie. De spontane sollicitaties stromen elke week binnen. En dan ben ik blij dat ik de op één na oudste van het bedrijf ben.
Het geluk van mensen, daar zijn we heel erg mee bezig. De bewoners, in en rondom hun woning. Wonen ze er graag? Ontmoeten ze hun buren? Maar ook de omgeving. Wat missen ze nog? Kunnen we daaraan tegemoet komen? Daar doen we altijd minutieus onderzoek naar, en stemmen onze projecten daarop af.
We zijn natuurlijk geen social profitbedrijf, er zit een zeer scherpe bedrijfslogica achter. We willen een buy-in krijgen van de buurt: iets in ruil geven voor mogelijke negatieve effecten. Dat is geven en nemen. Maar uiteindelijk, als je erover nadenkt, houdt mensen gelukkig maken gewoon steek.