Logistiek, vastgoed en motorsport: voor sommigen misschien een rare combinatie, maar voor ons zijn ze complementair. Onze activiteiten in motorsport zijn begonnen vanuit de persoonlijke passie van mijn neef, maar we hebben er samen een zakenmodel rond gebouwd en een rendabele business unit van gemaakt. En dat proberen we eigenlijk altijd te doen, vertrekkend vanuit een passie iets rendabel opbouwen.
In de transport-, logistieke- en vastgoedwereld zijn er veel mensen gepassioneerd door motorsport. Dus het is voor ons ook een middel om deuren te openen en binnen ons bedrijf om onze mensen meer te betrekken. Sinds we topmotorcoureur Valentino Rossi in ons team hebben, wil iedereen in Italië zakendoen met ons… en dan wordt er soms meer gepraat over hem dan over de zaken zelf (lacht).
Onze motorsportafdeling heeft ons de smaak van het winnen bijgebracht. Maar ook de les dat het belangrijk is om na de onvermijdelijke tegenslag of nederlaag niet bij de pakken te blijven zitten en snel de bladzijde om te slaan, richting de volgende uitdaging.
Building engines for value creation: we willen waarde creëren voor onze klanten, werknemers en natuurlijk ook voor onszelf, steeds op een maatschappelijk verantwoorde manier. Daarnaast willen we een organisatie opbouwen die op termijn minder afhankelijk is van wat wij persoonlijk bijbrengen, maar die zo sterk wordt dat ze op zichzelf waarde begint te creëren.
Om van een kleine onderneming te evolueren naar een grote onderneming, heb je goede mensen nodig. We herinvesteren onze volledige winst in de groei van de onderneming en het aantrekken van fantastische teams in elk van onze business units. Zo kunnen wij ons bezighouden met wat ons passioneert: nieuwe opportuniteiten vinden. Het feit dat we sinds de oprichting van de groep nooit dividenden uitgekeerd hebben en alle winst herinvesteren in de onderneming, is redelijk apart. We hebben echt een langetermijnvisie.
Eenvoud is het geheim van succes. We zijn geen typische CEO’s die je alleen maar in de directiekamer ziet. Die hebben we trouwens niet: we zitten echt tussen onze mensen. We streven ook naar eenvoud in de manier waarop we zakendoen. De zaken niet moeilijker maken dan nodig. We zijn minder gebonden aan allerlei regeltjes dan sommige van onze meer institutionele concurrenten. We kunnen daardoor snel beslissen en dicht bij onze klanten staan.
We zijn niet geïnteresseerd in netwerken om te netwerken: we steken liever al onze energie in de uitbouw van een mooi bedrijf, waar we fier op kunnen zijn. Een bedrijf dat inspirerend is, een plaats waar mensen zich goed voelen.
Omdat we liever op de achtergrond blijven, is deelnemen aan campagnes zoals deze is vrij atypisch voor ons. Maar langs de andere kant besef ik dat ondernemers ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben, en apprecieer ik het idee dat ondernemers een inspiratiebron kunnen zijn, zeker in Wallonië. Daar is net zo veel potentieel als in Vlaanderen, maar het komt er nog te weinig uit. Er is geen enkele reden waarom Wallonië zich niet zou kunnen heruitvinden zoals Limburg dat ook heeft gedaan na de sluiting van de mijnen.