De passie achter het ondernemer­schap van
Pieter Janssens

 
 
 

Ik ben sterk gefocust op dingen continu verbeteren, optimaliseren, bijschaven. Een bedrijf is nooit af. Alles kan altijd nog beter. De dag waarop je denkt: ‘Nu zijn we er’, is de dag waarop je jezelf moet ontslaan. Want dat is de dag waarop je blind bent geworden voor je eigen gebreken. Waarop je niet langer ziet dat de markt voortdurend verandert. Waarop je niet scherp genoeg meer bent. Je moet jezelf voortdurend blijven uitdagen. Anders ben je niet langer aan het ondernemen.

 

Empathie krijgt altijd voorrang op technologie.

Eigenlijk voel ik me geen internetondernemer, ik onderneem voor mensen. Technologie is een hulpmiddel, de glimlach van mijn klanten is het doel. Mijn vader was leraar en mijn moeder vroedvrouw. Geen klassiek ondernemersnest, maar ik heb wel de sociale sparkle met de paplepel meegekregen. Sociaal geëngageerd en dienstbaar zijn, zitten er stevig ingebakken. Bij mij, maar ook op de bedrijfsvloer.

Wie jong begint, groeit sneller.

Mijn allereerste klant was een fotozaak. In plaats van zomaar een digitale etalage te bouwen, maakte ik een website die verkoop stimuleerde. En dat sloeg aan.

De eerste contracten tekenden mijn ouders, want ik was nog maar 16 jaar. Zonder rijbewijs ontwikkelde ik over heel het land websites voor middenstand en KMO’s. Wie jong van start gaat, laat zich niet snel afremmen.

In het begin combineerde ik studies met ondernemen. In feite deed ik stage in mijn eigen bedrijf.

De klanten van mijn klanten zijn koning.

Ondernemers willen groeien. Wij willen onze klanten laten groeien door vooral te luisteren naar wat hún klanten willen. Als onze klanten groeien, groeien wij automatisch mee.

Vandaag is er een wildgroei aan digitale bedrijven. We helpen onze klanten door zoveel mogelijk diensten samen te brengen onder één dak. Als we hun digitale knoop ontwarren, kunnen ze zich focussen op hun passie.

Ons ondernemerschap evolueert mee met nieuwe interesses. Eerst websites bouwen, daarna content maken en een communicatieaanpak bedenken. En nu ook steeds meer strategisch businessadvies geven. De noden van onze klanten oplossen, daarvoor blijven we groeien.

Als passie overneemt.

Ondertussen hebben we 30 bedrijven overgenomen. Natuurlijk doen we dat niet alleen. In het begin werden we geholpen door digitale visionairs als Peter Hinssen en Steven Van Belleghem. Ze challengen de status quo en kijken altijd een stapje verder.

Nu hebben we met Waterland een sterke financiële partner die een turbo op onze groei zet. Het gaat razendsnel in de digitale wereld. Om aan de kop te blijven moet je een versnelling hoger gaan.

Een overname is een beetje zoals een blind date. Je merkt pas of er een klik is als je met elkaar praat. Bedrijfsculturen mogen gerust verschillen. Zolang we dezelfde waarden delen, kunnen we alles aan.

Mezelf blijven door te evolueren.

Het zalige gevoel van mijn eerste contract van 2.500 euro en de lovende woorden van mijn klant. Zo’n momenten zinderen nog altijd na. Zeker omdat er aan mij getwijfeld werd op school. Daarom geniet ik ervan om te blijven evolueren en mensen te blijven verrassen.

Over Pieter Janssens

  • 2002: Pieter Janssens bouwde als 16-jarige zijn eerste websites, en combineerde nadien zijn studies boekhouden met het ondernemerschap
  • 2005: oprichting van Intracto
  • 2018: overname van Snackbytes, het bedrijf van Peter Hinssen en Steven Van Belleghem
  • 2018: investeringsgroep Waterland treedt toe tot het kapitaal van Intracto
  • 2020: overname van We Are You, een Nederlands digitaal agentschap
  • 2022: Intracto wordt iO, na 30 overnames telt de groep 1.500 werknemers