Een typische bomenknuffelaar kan je me niet noemen. Ook al planten we met Go Forest bomen voor bedrijven en particulieren, toch geef ik eerlijk toe dat ik nog veel boomsoorten niet kan herkennen of benoemen. Dat hoeft ook niet. Want door op een frisse manier naar bomen te kijken, krijgen we meer gedaan. En daar draait het om.
Bomen planten kan iedereen. Net de verzorging is belangrijk! Met het onderhoud creëren we duurzame jobs. Daarom bieden we een totaalpakket aan: gronden vinden, boompjes planten en die dan blijven verzorgen. Zo gaan er ook minder boompjes verloren.
In warme landen geven bomen schaduw en dus verkoeling. En door ons te focussen op, onder andere, fruitbomen stimuleren we ook gezonde lokale oogsten. Bomen groeien misschien niet tot de hemel, maar de vele positieve effecten zorgen voor een stukje hemel op aarde.
Met mijn achtergrond van marketing en sales leg ik andere accenten. Goede bedoelingen alleen volstaan niet. Transparant werken en garanties geven staan centraal in ons verhaal. Elke boom die we planten krijgt een certificaat. Via een blockchain register en satellietbeelden kunnen onze klanten precies zien waar hun boom groeit. Dubbele verkoop van bomen is uitgesloten.
Philip Cracco, die een mentor voor me is geweest, stimuleerde me om een win-win model te bedenken voor bedrijven én planeet. We werken abonnement formules uit voor elk budget, bijvoorbeeld: voor 50 euro planten en onderhouden we maandelijks 20 bomen. Deze unieke manier van werken trekt veel klanten over de streep.
Ik wil mensen die geld schenken aan een goed doel de best mogelijke service geven. Onze klanten worden maximaal betrokken. Eigenlijk worden ze een beetje mede-ondernemers, ons verhaal wordt hun verhaal.
Elke volbloed ondernemer heeft een ambitie. Sinds we anderhalf jaar geleden van start zijn gegaan hebben we al meer dan 200.000 bomen geplant in 6 verschillende landen.
Eigenaardig genoeg betrap ik me erop dat ik geen bomen tel. Voor mij is het belangrijker om zoveel mogelijk mensen te overtuigen om met ons een eerste stap te zetten. Vandaag hebben we meer dan 160 klanten, van energieleveranciers over uitgevers tot autobouwers. Sommigen doen al grote klimaatinspanningen, anderen starten nog maar net. Maar het belangrijkste is dat ze niet bij de pakken blijven zitten.
Duurzaam ondernemen is vooral intens samenwerken. Net als een bos zit Go Forest in een ecosysteem van duurzame bedrijven. We helpen elkaar. Als mijn klanten hun klimaatambities verder willen verleggen, breng ik hen in contact met onze partner CO2Logic. Zo kunnen ze doorgroeien naar een volledig klimaat neutraal bedrijf. Andersom gebeurt trouwens ook, koolstofvrije ondernemingen die toch nog iets extra willen doen door bomen te planten.
Hoe beter onze business draait, hoe meer mensen we kunnen aan het werk zetten. Een boom heeft tijd nodig om te groeien, maar op ons groeitempo staat geen limiet. (lacht)
Meer weten over Go Forest? Bezoek dan de website.