Wat te doen bij een overlijden?
We helpen u graag verder met een stappenplan.
We helpen u graag verder met een stappenplan.
Het overlijden van een dierbare is een van de moeilijkste momenten waarmee we in het leven geconfronteerd worden. Het is ook een hectische periode waarin veel praktische zaken op u af komen. Belfius wil u graag bijstaan waar het maar kan. We helpen u graag verder met een stappenplan. Daarnaast staan onze medewerkers in de kantoren ook persoonlijk voor u klaar.
Meld het overlijden bij uw bank
Dat kan op 2 manieren:
Wat als de overledene klant was bij meerdere banken?
Wanneer de overledene rekeningen of beleggingen had bij meerdere banken, dan dient u als erfgenaam contact op te nemen met de verschillende banken. Doet u een beroep op een notaris? Dan kan de notaris contact opnemen met alle banken waar de overledene klant was.
Behoud een rekening voor dagelijkse onkosten
Zodra het overlijdensdossier wordt opgestart, zijn we wettelijk verplicht om o.a. alle betaal- en spaarrekeningen, kluizen... van de overledene en de langstlevende echtgenoot, alsook gemeenschappelijke tegoeden, tijdelijk te blokkeren en de fiscus op de hoogte te brengen. De domiciliëringen worden tijdelijk stopgezet en ook de betaal- en kredietkaarten worden geblokkeerd. Zo kunnen geen transacties meer gebeuren zonder toestemming van alle erfgenamen.
Bent u de langstlevende partner (gehuwd of wettelijk samenwonend)? Dan kan u een bedrag uit de geblokkeerde tegoeden ter beschikking krijgen zonder dat u daarvoor de toestemming nodig hebt van de andere erfgenamen. U beschikt dan over maximaal de helft van de geblokkeerde tegoeden, met een maximumbedrag van 5.000 euro bij één financiële instelling. Zo wil de wetgever ervoor zorgen dat u deze periode financieel kan overbruggen. U kan zelf aangeven op welke betaalrekening het bedrag ter beschikking gesteld kan worden. Het spreekt voor zich dat u uw debetkaart die gelinkt is aan deze betaalrekening kan blijven gebruiken.
Waarvoor kan u dit bedrag gebruiken?
Dit bedrag is bestemd om dagdagelijkse uitgaven te betalen, zoals de supermarkt, bakker, krantenwinkel...
Wat als de overledene was gehuwd met zuivere ‘scheiding van goederen’?
Vraag uw notaris om de bank te bevestigen dat er inderdaad een huwelijkscontract werd opgemaakt. Dan zorgen wij ervoor dat de rekeningen die enkel op naam staan van de langstlevende echtgenoot weer worden vrijgegeven.
Neem contact op met de verzekeringsmaatschappijen
Bepaal of u de nalatenschap wil aanvaarden
Zorg dat u zekerheid hebt over de inhoud van de nalatenschap voor u een beslissing neemt. U hebt als erfgenaam immers de keuze. U kan de nalatenschap:
Tip: neem bij twijfel contact op met een notaris. Zelfs de eenvoudige betaling van een factuur kan worden beschouwd als een stilzwijgende aanvaarding van de nalatenschap.
Na een overlijden dient u een heel aantal organisaties en instellingen op de hoogte te brengen om de lopende contracten of afspraken stop te zetten of te wijzigen.
We zetten u graag op weg met deze lijst
1. Werkgever, pensioendienst of de instantie die het vervangingsinkomen uitkeerde
2. Verhuurder woning of woonzorgcentrum om het huurcontract eventueel te beëindigen of te wijzigen
3. Nutsbedrijven die voor gas, water en elektriciteit zorgden in de woning van de overledene
4. Ziekenfonds
5. Dienstverlenende bedrijven voor onderhoud, zoals de poetshulp, maar ook het onderhoudscontract voor de verwarmingsinstallatie, het alarmsysteem...
6. Uitbetaler van uw Groeipakket
7. Dienst voor inschrijving van voertuigen (DIV)
8. Uitgever van kranten en tijdschriften waarop een abonnement loopt
Hoe vind ik deze instanties online terug?
Wanneer u bij een overlijden de verschillende instanties op de hoogte wil brengen, kan het een hele zoektocht zijn om de juiste dienst te pakken te krijgen. We maakten voor u een lijst met de belangrijkste websites:
Werkgever, pensioendienst of de instantie die het vervangingsinkomen uitkeerde
Uitbetaler van uw Groeipakket
Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV)
, voor het schrappen van een nummerplaat
Maak een afspraak in het kantoor in uw buurt.
Overige interessante websites
Ook na een overlijden blijven de facturen nog een hele tijd komen. Maar hoe kan u ze betalen als de rekeningen van de overledene zijn geblokkeerd? Belfius helpt u graag om bepaalde laatste facturen te betalen. We ontvangen u graag in het kantoor voor de betaling van:
Een attest/akte van erfopvolging vermeldt wie de erfgenamen zijn en geeft aan of de overledene en/of de erfgenamen nog sociale, fiscale of niet-fiscale schulden hebben.
U kan dit document opvragen:
1. Bij de Federale Overheidsdienst Financiën, kantoor rechtszekerheid, via een online formulier of telefonisch op 02 572 57 57.
2. Bij de notaris
In volgende gevallen dient u verplicht een beroep te doen op een notaris:
Wat indien de overledene in het buitenland woonde?
Wat als een erfgenaam buiten de Europese Economische Ruimte woont?
De erfgenaam die buiten de Europese Economische Ruimte (EER) woont, heeft een persoon woonachtig in België nodig die zich borg stelt.
Hoelang duurt het voor ik mijn attest/akte van erfopvolging ontvang?
Reken op 3 à 4 weken. Zowel de overheid als de notaris hebben een notificatieplicht. Ze moeten dus nagaan of de overledene en de erfgenamen nog fiscale, niet-fiscale of sociale schulden hebben. Denk maar aan schulden die te maken hebben met personenbelasting, onroerende voorheffing, autobelasting... Pas nadien kunnen ze het attest/de akte van erfopvolging opmaken.
1. Maak een afspraak met het kantoor en bezorg uw contactpersoon het attest/de akte van erfopvolging. Uit dit document moet blijken dat er geen sociale, fiscale en niet-fiscale schulden van de overledene en/of erfgenamen zijn of dat deze reeds betaald zijn.
2. De bank zal alle erfgenamen vragen om de vereffeningsinstructies te ondertekenen voor akkoord. Pas daarna kunnen we de rekeningen vrijgeven en/of vereffenen.
Hoe verloopt de vrijgave van tegoeden?
De bank zal de tegoeden overmaken op de rekening van de erfgenamen. Wanneer er een kluis is, maken we die open in aanwezigheid van alle erfgenamen of hun vertegenwoordigers. We maken van de inhoud een inventaris op die we overmaken aan de fiscale administratie. Na schriftelijke toestemming van alle erfgenamen geven we de inhoud van de kluis vrij op voorwaarde dat er geen fiscale, niet-fiscale of sociale schulden meer zijn. Wonen er erfgenamen buiten de EER of zijn een of meerdere erfgenamen handelingsonbekwaam? Dan zijn bijkomende formaliteiten vereist. Laat het even weten, we geven u graag meer uitleg. Ook de notaris kan u hierbij helpen.
Wat met de uitkeringen van verzekeringen?
Wanneer iemand overlijdt, dienen de erfgenamen belastingen te betalen op de nalatenschap, de zogenaamde erfbelasting of successierechten. Deze belasting wordt berekend op de waarde van de onroerende goederen (zoals een woning en het perceel waarop de woning staat) en roerende goederen (zoals geld, auto’s, aandelen) na aftrek van de kosten van de uitvaart en eventuele schulden
Vraag het kantoor om een kopie van de fiscale lijst
Wat is de fiscale lijst?
Elke bank waarbij de overledene klant was, is wettelijk verplicht om een lijst op te stellen van alle tegoeden op alle rekeningen en beleggingen van de overledene, diens langstlevende echtgeno(o)t(e) of waarvan de overledene medehouder was, op het moment van het overlijden. Woonde de overledene wettelijk samen, dan komen de tegoeden van de overledene en de gemeenschappelijke tegoeden op de lijst. We dienen deze fiscale inventaris – de zogenaamde fiscale lijst – te bezorgen aan de belastingdienst. Wanneer u dat wenst, kan u een kopie ontvangen.
De verzekeraar doet hetzelfde: een lijst opstellen met de (levens-) verzekeringen. Ook hiervan kan u als begunstigde een kopie ontvangen.
Dien een aangifte van nalatenschap in
De erfbelasting is een gewestbelasting. Daarom dient u aangifte te doen in het gewest waar de overledene woonde:
Binnen welke termijn moet dit gebeuren?
De belastingdienst zal u een afrekening van erfbelasting of successierechten bezorgen.
Hoe wordt de erfbelasting berekend?
De regels verschillen per gewest en zijn dus anders in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Lees meer over de berekeningswijze.
Gemiddeld is een dossier na 2 tot 3 maanden afgewikkeld. Complexere dossiers kunnen langer duren.
Dit document is uitsluitend informatief en houdt geen advies in met betrekking tot uw persoonlijke situatie. Dit document bevat juridische en/of fiscale informatie, gebaseerd op de wetgeving en de rechtspraak van kracht op het ogenblik van de redactie ervan. Eventuele nieuwe wetgeving of rechtspraak van na de redactiedatum van het document is hier niet in opgenomen.