Autobouwers houden hun adem in

Het zijn spannende tijden voor autobouwers. De Amerikaanse president Trump zou deze week kunnen beslissen om de invoerheffingen op Europese auto’s op te trekken. De onderhandelingen met de EU over een breder handelsakkoord zijn zonder succes afgelopen. Ook voor de Amerikaanse autobouwers zijn het onzekere weken. Als het nieuwe handelsverdrag met Mexico en Canada niet wordt goedgekeurd zullen hun wagens een pak duurder worden.


In februari van dit jaar besloot de Amerikaanse regering dat de invoer van personenwagens en auto-onderdelen de nationale veiligheid van de VS bedreigt. Volgens waarnemers was dit een politieke zet om de deur open te zetten voor hogere invoertarieven op de verkoop van Europese auto's in de VS Een onderhandelingsperiode van 180 dagen werd ingelast om tot een ruim handelsakkoord te komen tussen de VS en de EU maar die gesprekken zijn op 13 november afgelopen zonder het gewenste resultaat. Nu ligt de bal in het kamp van president Trump. Hij kan in principe deze week al besluiten om de taksen op Europese wagens op te trekken.


Vooral in Duitsland wacht men nerveus af hoe de situatie evolueert. De Duitse autosector moest de afgelopen jaren al flink wat tegenslagen - zoals het dieselgate-schandaal - verwerken en kan hogere tarieven in zijn belangrijkste exportmarkt missen als kiespijn. Bovendien kampt de auto-industrie bij onze oosterburen sinds begin 2018 met een zware crisis door productieproblemen met de nieuwe emissienormen. Daardoor is het productieniveau in Duitsland teruggevallen tot een lager niveau dan tijdens de recessie van 2009. De spectaculaire daling van de autoproductie heeft in belangrijke mate bijgedragen aan de industriële recessie die Duitsland dit jaar ondergaat.


De meeste politieke analisten verwachten dat de Amerikaanse regering de beslissing over de tarifering van Europese wagens met nog eens zes maanden zal uitstellen om zo druk te blijven uitoefenen op de EU. Een escalatie van het conflict met de EU past momenteel niet in het kraam van Trump nu er wellicht vooruitgang wordt geboekt in de handelsgesprekken met de Chinezen. Trump wil volgend jaar opnieuw verkozen geraken als president en heeft hiervoor een goed economisch rapport nodig. Intussen is immers duidelijk dat Trump met zijn handelsconflict ook de Amerikaanse economie schade heeft toegebracht. Hij wil uitdagers geen extra munitie geven tijdens de verkiezingsdebatten.


Ook de Amerikaanse autobouwers wachten gespannen af. President Trump wil het oude NAFTA handelsakkoord, dat in zijn ogen nadelig is voor de VS, vervangen door een nieuw handelsverdrag (USMCA) met Mexico en Canada. Het USMCA moet nog geratificeerd worden in het Amerikaanse congres. Indien het verdrag niet wordt goedgekeurd, dan worden de strengere WTO-regels van kracht die de productiekosten voor de Amerikaanse autoproducenten in de hoogte jagen. De komende weken zullen dus cruciaal zijn voor de autobouwers aan beide kanten van de Atlantische Oceaan.

Deze informatie (en de eventuele bijgaande documenten) is louter bedoeld ter algemene informatie en vormt in geen geval een aanbod betreffende financiële, bank-, verzekerings- of andere producten en diensten, noch een beleggingsadvies.

Deel deze pagina: