Hoe gaan fraudeurs tewerk

Samen geven we fraude geen kans.

Leer meer over de verschillende fraudetechnieken, hoe u ze herkent en vooral hoe u ze kan vermijden.

Want Love, dat is ook onze klanten #Cyberslim maken. En dat doen we met hart en ziel.

Tips & tricks

Veilig bankieren

Fraude melden


Doorloop de fraudetechnieken en herken ze meteen

Beleggings­fraude

Valse bankmede­werkers

Geldezel­fraude

Bij deze vorm van oplichting doen fraudeurs zich voor als medewerkers van de bank, politie of een andere officiële instantie zoals Card Stop om u te bestelen.

De fraudeurs bellen u meestal op over een fraudegeval op uw rekening. Ze stellen vaak voor om langs te komen en nemen dan bankkaarten (zelfs doorgeknipte!) en waardevolle spullen mee om ze ‘veilig te stellen’. Het kan ook zijn dat ze u via een videogesprek willen contacteren en u een link sturen, zonder dat u daarom vroeg. Ze vissen niet alleen naar uw geheime codes, maar vragen soms ook om een programma te installeren of geld te storten op een ‘veilige’ rekening. Deze oplichters richten zich vooral op ouderen.

De alarmbellen:

Onverwachts
U wordt onverwachts gecontacteerd door een zogenaamde bankmedewerker, politie of andere instantie omdat er fraude werd gepleegd op uw rekening.

Persoonlijke info
De oplichter probeert uw vertrouwen te winnen met persoonlijke info zoals naam, telefoonnummer en geboortenummer.

Geen tijd te verliezen
Het moet heel snel gaan. De fraudeurs komen meteen langs bij u thuis of vragen dringende actie.

Diefstal aan huis
De oplichters willen uw bankkaart en waardevolle spullen meenemen zoals uw laptop, juwelen … om ze ‘veilig te stellen’.

Geheime codes
Ze vragen telefonisch, aan de deur of via een videogesprek geheime codes zoals de pincode van uw bankkaart, de code aangemaakt door uw kaartlezer …

Acties uitvoeren
Ze vragen soms om een programma te installeren op uw computer, uw scherm te delen, geld te storten op een ‘veilige’ rekening of betaalopdrachten te annuleren of uit te voeren.

1

Geef nooit uw bankkaarten of andere waardevolle spullen mee. Ook niet als ze ‘doorgeknipt’ zijn.
Een medewerker van de bank of politie zal u dit nooit vragen. Ze vragen ook nooit om een programma te installeren, uw scherm te delen, of uw geheime codes door te geven.

2

Laat u niet misleiden door het telefoonnummer: oplichters bootsen een ‘echt’ oproepnummer van de bank na en/of gebruiken de naam van een echte medewerker.

3

Ga nooit in op een onverwacht verzoek voor een videogesprek.

4

Onthoud, een videogesprek wordt altijd op uw vraag gepland of na contact met uw adviseur en is altijd een adviesgesprek. U ontvangt als klant de link ook altijd via uw app of Belfius Direct Net, tenzij u niet over deze beveiligde kanalen beschikt.

5

Ontvangt u een verdacht telefoontje? Verbreek onmiddellijk het contact en waarschuw de politie (via een politiebureau of police-on-web) en Belfius.

6

Waarschuw de ouderen in uw omgeving, vooral zij zijn slachtoffer van deze fraude.

Graag deze uitleg afgedrukt?
Download hier

Valse bank­mede­werkers

Geldezel­fraude

Recovery room-fraude

Criminelen ‘lenen’ uw bankrekening en/of bankkaart mét code in ruil voor een vergoeding. Illegaal verkregen geld kan zo via uw rekening afgehaald of doorgesluisd worden. Ook de rekening van de geldezel zelf wordt soms geplunderd.

Deze criminelen richten zich vooral op jongeren en beloven hen een manier om snel geld te verdienen. Daarvoor moeten ze hun bankrekening en/of bankkaart mét code geven of zelf geld doorstorten of afhalen. Zo kunnen criminelen geld witwassen zonder spoor naar zichzelf.
Opgelet: dit is strafbaar!
Als geldezel maakt u deel uit van een crimineel netwerk. U bent dus medeplichtig en strafbaar, wat zware gevolgen kan hebben.

De alarmbellen:

Snel geld verdienen
U wordt beloofd om snel en makkelijk geld te verdienen. In ruil moet u uw bankkaart met code of uw rekening uitlenen of zelf geld doorstorten of afhalen.

Ronselaars
Ze richten zich vooral tot jongeren en ronselen slachtoffers via sociale media, en valse online advertenties of bij scholen, stations…

Ongebruikelijke transacties
U merkt ongewone activiteiten op uw rekening, zoals grote bedragen die binnenkomen en (meteen) worden doorgestuurd naar andere rekeningen.

Weinig informatie
U krijgt geen of vage informatie over de reden of het doel van de transacties.

Dreiging
De criminelen gebruiken vaak chantage of bedreigingen als u ermee wil stoppen.

 

1

Vertrouw nooit ‘snel geld verdienen zonder veel moeite’.

2

Leen nooit uw bankkaart of -rekening uit en deel nooit geheime codes zoals uw pincode, de code van uw kaartlezer of itsme.

3

Reageer niet op berichten of advertenties op sociale media die beloven snel geld te verdienen. Rapporteer ze en waarschuw vrienden.

4

Ziet u ongewone activiteiten op uw rekening zoals grote sommen geld die toekomen en doorgestort worden? Ga dan meteen naar de politie.

5

Aangesproken door een ronselaar? Durf erover praten met iemand die u vertrouwt en waarschuw uw vrienden.

Graag deze uitleg afgedrukt?
Download hier

Geld­ezel­fraude

Recovery room-­fraude

Tweede­hands­fraude

Bij recovery room-fraude worden slachtoffers van beleggingsfraude opnieuw opgelicht door fraudeurs die hen zogezegd willen helpen hun verloren geld te recupereren.

Slachtoffers van beleggingsfraude worden gecontacteerd door iemand die belooft het verloren geld terug te winnen. Ofwel onverwachts of omdat ze zelf online hulp zochten. Men belooft hulp tegen betaling van een snel oplopende vergoeding (dossierkosten e.a.), of men stelt voor het via een nieuw beleggingsaanbod te recupereren.

De alarmbellen:

Onverwacht
U wordt ongevraagd gecontacteerd via telefoon, bericht of e-mail.

Slachtoffers van fraude
Eerdere slachtoffers worden opnieuw opgelicht. Het gaat meestal om de oorspronkelijke oplichters. Maar ook soms om fraudeurs die lijsten van fraudeslachtoffers kochten of die radeloze slachtoffers online verleiden met valse hulpadvertenties.

Vooraf betalen
U moet eerst geld storten vooraleer ze hun dienst verlenen.

Juridische hulp
De oplichter probeert zogezegd uw geld terug te krijgen door te werken met advocaten of Interpol. U moet dan bijvoorbeeld enkel de dossierkosten betalen.

Buitenland
De oplichter werkt vaak via firma’s met een hoofdzetel in het buitenland om uw geld te recupereren.

 

1

Stort geen geld, ook geen kleine vergoeding om uw geld terug te krijgen. Meestal loopt dit snel op.

2

Wees voorzichtig als u zelf een oplossing zoekt om uw geld te recupereren. Zo kan u via advertenties op het internet of sociale media terechtkomen op frauduleuze websites.

3

Vraag de persoon hoe die weet dat u geld bent verloren. Weet dat fraudemeldingen enkel gedeeld worden met gerechtelijke instanties, nooit met privéondernemingen.

4

Dien een klacht in bij de lokale politie en geef hen zoveel mogelijk informatie: telefoonnummer, datum en uur van de oproep, naam en functie van de beller, het te storten bedrag, naam, adres, rekeningnummer van de ontvanger. Zo voorkomt u verdere fraude voor anderen.

Graag deze uitleg afgedrukt?
Download hier

Recovery room-­fraude

Tweede­hands­fraude

Vriend­schaps­fraude

Tweedehandsfraude is een vorm van oplichting waarbij fraudeurs kopers of verkopers misleiden op online marktplaatsen en tweedehandswebsites.

De fraudeur gebruikt vaak een nepaccount om betrouwbaar over te komen. Zo misleidt die kopers bijvoorbeeld met valse advertenties, betaallinken … waarna het product nooit wordt geleverd. Of de fraudeur licht verkopers op door betaalbewijzen te vervalsen.

De alarmbellen:

Vage beschrijving
Het artikel wordt niet benoemd of vaag beschreven.

Vraag om uw identiteit te bevestigen
De (ver)koper vraagt om uw identiteit te bevestigen via een link of door een kleine transactie uit te voeren.

Eigen koerierdienst
De koper vraagt om uw pakket te verzenden via een door hem of haar gekozen ‘valse’ koerierdienst.

Voorschot
De verkoper vraagt een voorschot via een internationale geldtransfer.

Ander communicatiekanaal
De (ver)koper probeert om te schakelen naar een ander kanaal (zoals WhatsApp).

Ongewone prijzen
Iemand biedt een hogere prijs dan uw vraagprijs of verkoopt een duur product voor een spotprijs.

1

Volg de betaalinstructies en veiligheidsrichtlijnen van het verkoopplatform. Betaal altijd binnen datzelfde platform, via een veilige en gekende betaalmethode.

2

Controleer de geloofwaardigheid van de verkoper door beoordelingen en eerdere transacties te controleren en te kijken hoelang zijn of haar account al bestaat. Controleer de geloofwaardigheid van de verkoper door beoordelingen en eerdere transacties te controleren en te kijken hoelang zijn of haar account al bestaat.

3

Ga nooit in op het gebruik van een onbekende koerierdienst. Als u iets verkoopt, hoeft u nooit bankkaartgegevens of codes van uw kaartlezer in te geven, ook niet om u zogezegd te registreren bij een koerierdienst. Dit moet enkel als u iets wil kopen of betalen.

4

Wees sceptisch. Ziet u iets verdachts of biedt de koper meteen een veel hogere prijs? Bekijk dan alles grondig voor u iets koopt of verkoopt.

5

Check of een webshop veilig is via ‘Europees Centrum voor de Consument België’.

Graag deze uitleg afgedrukt?
Download hier

Tweede­hands­fraude

Vriend­schaps­fraude

Hitman scam

Vriendschapsfraude is een vorm van oplichting waarbij fraudeurs mensen via een vals profiel contacteren om hun vertrouwen te winnen en zo geld te ontfutselen.

Oplichters doen zich voor als iemand anders met een vals online profiel. Ze nemen contact op via e-mail of applicaties zoals Tinder, Facebook of Instagram. Ze bouwen een vertrouwensband op, vriendschappelijk of romantisch. Daarna spelen ze in op emoties om geld te vragen, meestal niet eenmalig. Waarschuw mensen in uw omgeving als ze plots veel contact hebben met een wildvreemde en die persoon geld geven.

De alarmbellen:

Verdacht online profiel
Het profiel ziet er té perfect uit of onvolledig. Het zijn vaak ook gestolen foto’s die bij meer dan één profiel staan.

Beperkte informatie
De oplichter geeft verder weinig of geen foto’s of andere informatie, weigert videogesprekken, wil nergens afspreken of komt niet opdagen.

Te mooi om waar te zijn
De persoon doet ongeloofwaardige uitspraken om indruk te maken of emotioneel te manipuleren.

Buitenlands verzoek
Het contact komt van een persoon uit het buitenland.

Tegenstrijdigheden
De oplichters praten vaak met verschillende slachtoffers tegelijk, waardoor ze gesprekken vermengen en hun verhaal niet meer klopt.

Persoonlijke of financiële vragen
Ze vragen om geld te storten of bonnen te kopen en proberen vertrouwelijke (financiële) informatie te verkrijgen.

1

Wees sceptisch wanneer iemand uit uw omgeving plots veel contact heeft met een wildvreemde. Waarom heeft die persoon plots zoveel interesse in hem/haar?

2

Controleer de echtheid van het profiel: staat de foto nergens anders op het internet, is er voldoende en realistische persoonlijke info… Twijfels? Waarschuw de persoon, raad aan om niet meer te reageren en rapporteer het profiel als voorzorgsmaatregel.

3

Vertrouw op uw intuïtie als iets niet goed aanvoelt en bespreek verdachte situaties met vrienden, familie of professionals om objectief te oordelen. Het slachtoffer staat vaak niet onmiddellijk open voor het idee van oplichting. Blijf uw twijfels uiten.

4

Laat uw kennis zeker geen persoonlijke informatie delen of geld sturen als die de persoon nog nooit fysiek heeft ontmoet.

Graag deze uitleg afgedrukt?
Download hier

Vriend­schaps­fraude

Hitman scam

Hulp­vraag­fraude

Hitman scam is een vorm van oplichting waarbij iemand dreigt om u te vermoorden of te verwonden als u niet betaalt.

Een zogezegde huurmoordenaar of ‘hitman’ beweert bijvoorbeeld dat een van uw familieleden of kennissen de opdracht gaf om u te vermoorden of te verwonden. De huurmoordenaar zegt u te volgen en waarschuwt voor de gevolgen bij het contacteren van de politie. U kan dit enkel stoppen als u betaalt. Oplichters sturen deze boodschap vaak lukraak naar duizenden mensen tegelijk. Het is dan ook een loze dreiging, echte huurmoordenaars bieden niet aan om een moord af te kopen.

De alarmbellen:

Huurmoordenaar
U krijgt een doodsbedreiging van een moordenaar die is ingehuurd door iemand uit uw omgeving.

Geldsom
Als u een grote geldsom betaalt, wordt uw leven gespaard of zal de oplichter u niet verwonden.

Tijdsdruk
U moet zo snel mogelijk betalen.

Dreiging
De oplichter speelt in op uw emoties en angsten: ‘Uw leven is in gevaar!’ en verbiedt om contact op te nemen met de politie.

Willekeurig
U wordt nergens persoonlijk aangesproken en er worden geen namen genoemd.

 

1

Reageer niet op deze berichten en verwijder ze meteen. Als u reageert, blijft men dreigen en manipuleren.

2

Stuur nooit geld en geef geen bankkaartgegevens of persoonlijke informatie door.

3

Blijft de dreiging? Contacteer dan de politie.

4

Informeer vrienden en familie over deze vorm van oplichting.

Graag deze uitleg afgedrukt?
Download hier

Hitman scam

Hulp­vraag­fraude

Beleggings­fraude

Hulpvraagfraude is een vorm van oplichting waarbij de dader zich voordoet als een familielid of vriend om u geld te ontfutselen.

Oplichters starten een gesprek, doen zich voor als iemand die u goed kent en beweren dringend geld nodig te hebben. Ze spelen in op uw emoties. Soms gebruiken de oplichters zelfs gestolen informatie en foto’s van uw vrienden of familieleden om u te misleiden. Zo weten ze bijvoorbeeld wat u de afgelopen dagen deed.

De alarmbellen:

Geldverzoek
Een vriend of familielid vraagt om geld te sturen vanwege een noodsituatie: kaart geblokkeerd, identiteitskaart verloren…

Dringend
U moet zo snel mogelijk geld sturen, via een rekeningnummer dat u niet kent of een money transfer naar het buitenland (bv. Western Union).

Nieuwe contactgegevens
Het contact gebeurt via een nieuw gsm-nummer, een nieuw e-mailaccount of nieuw online profiel. De profielfoto is vaak gestolen.

Abnormaal taalgebruik
Het taalgebruik wijkt af van hoe de persoon normaal praat of stuurt, bijvoorbeeld met veel schrijffouten.

Moeilijke verbinding
Ze zeggen dat ze enkel kunnen communiceren via berichtjes. Als u belt, doet de telefoon zogezegd vreemd of is er een storing op de lijn.

 

1

Contacteer de verzender op een andere manier: via het oude nummer, fysiek, via een familielid…

2

Betaal nooit voordat u met zekerheid kan zeggen dat het om de echte persoon gaat. Niets is zo dringend.

3

Was het inderdaad een oplichter? Vraag uw vriend of familielid dan om zijn of haar contactpersonen in te lichten als bijvoorbeeld zijn of haar foto of gegevens worden misbruikt. Zo voorkomt u verdere fraude naar anderen.

4

Bewaar screenshots van de gesprekken

5

Wees waakzaam voor misleidende technologie waarmee oplichters telefoonnummers kunnen vervalsen en zelfs stemmen en gezichten van mensen kunnen nabootsen.

Graag deze uitleg afgedrukt?
Download hier

Hulp­vraag­fraude

Beleggings­fraude

Valse bank­mede­werkers

Bij beleggingsfraude proberen oplichters geld te stelen door u een belegging voor te stellen met een zeer aantrekkelijk rendement. Die belegging blijkt achteraf niet te bestaan.

De fraudeurs doen zich vaak voor als bekende personen en instanties en bouwen zelfs websites of beleggingsplatforms na. Ze zoeken persoonlijk contact via telefoon, berichten en e-mails of misleiden u met valse advertenties op sociale media. Deze oplichters richten zich vaak tot mensen die net een grote geldsom ontvingen (erfenis of pensioenuitkering).

De alarmbellen:

Onverwacht contact
U ontvangt ongevraagde telefoontjes, e-mails en berichten of u komt terecht op een frauduleuze website via een advertentie, vaak met een bekende persoon als uithangbord.

Vraag naar uw gegevens
Ze vragen uw persoonlijke gegevens, rekeningnummer, geheime codes…

Geldstorting
De aanbieder vraagt om geld te storten op een buitenlandse bankrekening of een cryptorekening.

Te mooi om waar te zijn
Het beleggingsvoorstel belooft zeer hoge rendementen, speelt vaak in op de actualiteit en situeert zich dikwijls in groeilanden.

Dringend
U moet snel beslissen over het aanbod.

Atypische informatie
Er staat heel veel informatie over het product of bijna niets. Communicatie komt van buiten Europa en via een niet-professioneel e-mailadres.

1

Ga de betrouwbaarheid van het beleggingsvoorstel na via de fraudetest op www.fsma.be/nl/word-ikopgelicht

2

Controleer de identiteit van de aanbieder op www.fsma.be/nl/check-uw-aanbieder
Toch nog twijfels? Contacteer de FSMA via het contactformulier op hun website.

3

Pas op voor oplichters die zich voordoen als bekende bedrijven of die bekende personen als lokmiddel gebruiken: vergelijk de gegevens van de contactpersoon met de gegevens op de officiële website van het bedrijf.

4

Stort niet zomaar geld naar het buitenland, zeker niet buiten de Europese Unie.

5

Wees kritisch voor ingewikkelde beleggingen en voorstellen die te mooi zijn om waar te zijn.

Graag deze uitleg afgedrukt?
Download hier