Samen geven we fraude geen kans.

Door tips & tricks aan te reiken om fraude te herkennen én te voorkomen. En door u te informeren, begeleiden en ondersteunen bij elke stap.

Want Love, dat is ook onze klanten #cyberslim maken. En dat doen we met hart en ziel.

 

Tips & tricks

Fraude herkennen

Fraude melden

 

 

 

 

 

INFLUENCERS tegen fraude

Niets is wat het lijkt

TYPISCH valse bankmedewerkers

Of fraudeurs die zich voordoen als medewerkers van de bank, politie of een andere officiële instantie.

ONTHOUD, een echte bankmedewerker:

  • Vraagt nooit naar uw pincode.
  • Vraagt nooit uw betaalkaarten.
  • Komt nooit aan huis om geld of andere bezittingen veilig te stellen.
  • Vraagt u nooit geld te storten naar een zogenaamde veilige kluis- of bewaarrekening.
  • Vraagt nooit naar uw geheime codes.
  • Stuurt nooit onverwacht een link voor een videogesprek.
 

Leer meer

 

Iemand vraagt uw persoonlijke gegevens en codes?

TYPISCH phishing

Of oplichters die vissen naar geheime en persoonlijke info om u te bestelen.

ONTHOUD:

  • Geef nooit uw pincode of andere persoonlijke info door.
  • Kies voor sterke paswoorden en tweestapsverificatie.
  • Wees op uw hoede als u een linkt ontvangt om uw gegevens of codes in te geven.
 

Tip 1 : Maak van uw codes en paswoorden uw grootste geheim

Uw codes zijn strikt persoonlijk en vertrouwelijk: of het nu gaat om uw pincode, uw paswoorden, de codes die door uw kaartlezer worden aangemaakt, itsme of de verificatiecodes die u per sms ontvangt.

Deel ze met niemand, ook niet met iemand die zich voordoet als een Belfius-medewerker of een politieagent. Geef ook geen andere persoonlijke gegevens door en geef uw bankkaart nooit mee. Een ‘echte’ Belfius-medewerker zal dit nooit vragen.

Tip 2 : Ga voor sterke paswoorden en tweestapsverificatie

Kies voor sterke paswoorden die moeilijk te raden zijn: lang genoeg, met een cijfer en een speciaal teken. Verander deze regelmatig en gebruik voor elke account een ander wachtwoord. Tip: gebruik een wachtwoordkluis om uw wachtwoorden nooit te vergeten. Een veilige oplossing die al in veel smartphones is ingebouwd.

Is tweestapsverificatie (2FA beschikbaar op uw toestel? Stel het dan zeker in om uw apps extra te beveiligen. Tweestapsverificatie maakt gebruik van iets dat u onthoudt (een wachtwoord) en iets dat u bent (uw vingerafdruk) of een actie (een code die naar uw smartphone wordt gestuurd).

Tip 3 : Let op met betaal­verzoeken op tweedehandsplatformen

Wil u iets verkopen op een tweedehandsplatform? Houd dan in het achterhoofd dat u zich als verkoper nooit hoeft te identificeren, bijvoorbeeld door een klein bedrag als ‘voorschot’ of ‘leveringskost’ te betalen. Ook als koper hoeft u nooit uw identiteit te bewijzen via een link. Enkel uw bank vraagt u om u te identificeren voor de effectieve betaling, en dat altijd via Belfius Mobile of Belfius Direct Net.

Volg dus altijd de betaalinstructies en veiligheidsrichtlijnen van het tweedehandsplatform. Ga nooit in op aparte e-mails of links van de (ver)koper. Ziet u dure artikels tegen spotprijzen of krijgt u hogere biedingen dan uw vraagprijs? Stel dan eerst enkele vragen om de echtheid te verifiëren.

Tip 4 : Ga niet in op voorstellen om uw geld op een ‘veilige’ rekening te plaatsen

Iemand neemt contact op omdat er een verdachte beweging op uw rekening is gedetecteerd? Ga hier niet op in en geef nooit uw codes door. Belfius zal u nooit vragen om zelf maatregelen te nemen om uw geld veilig te stellen en over te schrijven naar een andere rekening.

Onderneem geen actie, zelfs als het een Belfius-nummer lijkt. Fraudeurs kunnen telefoonnummers nabootsen (spoofing ), waardoor u op uw toestel een ander nummer ziet dan het werkelijke nummer. Wil u controleren of het een echte oproep is? Bel dan naar het gekende nummer van uw financieel adviseur of neem contact op met onze klantenservice via de chatknop.

Tip 5 : Wantrouw QR-codes die naar een betaalscherm of gegevensformulier leiden

U wil betalen bij een parkeer- of laadpaal? Of u wil drankbonnetjes kopen via een QR-code op een festival? Kijk eerst goed rond vóór u de QR-code scant. Is de QR-code over iets heen gekleefd? Ziet het er verdacht uit? Neem dan het zekere voor het onzekere, en kies een andere betaaloptie.

Wees ook waakzaam wanneer u een e-mail ontvangt met een QR-code, bijvoorbeeld om een aankoop te bevestigen of te betalen. Bekijk eerst grondig de mail: is de afzender legitiem?

Tip 6 : Open niet zomaar een QR-code of link

Krijgt u een e-mail of sms met een link of QR-code? Wees dan extra waakzaam. Controleer altijd de bron, zélfs wanneer het bericht niet verdacht lijkt. Fraudeurs kunnen ‘echte’ e-mails perfect nabootsen.

Ga met uw cursor over de afzender van een mail of een link. Ziet u een e-mailadres met een andere naam of een webadres met punten, koppeltekens, cijfers en spelfouten? Open de link dan niet en meld de e-mail onmiddellijk.

Tip 7 : Controleer altijd de afzender bij onverwachte vragen of aanbiedingen

Krijgt u een onverwacht aanbod en twijfelt u of het echt is? Neem dan altijd contact op met de afzender via een ander kanaal, en open niet zomaar een link. Fraudeurs spelen vaak in op emoties: urgentie, dreiging of zaken die te mooi zijn om waar te zijn.

Komt het bericht van een bedrijf? Dan gaat u best rechtstreeks naar hun website door het webadres van het bedrijf in te geven. Controleer daar of de gevraagde actie, wedstrijd of andere oproep wel echt is. Klopt het adres, heeft de site reviews? Of bel het bedrijf via hun contactgegevens.

Tip 8 : Geef niet toe aan dringende verzoeken om geld

Een bericht gekregen van een familielid of kennis met het verzoek voor een dringende overschrijving? Of een WhatsApp ontvangen met de vraag te helpen omdat de gsm gestolen of beschadigd werd? Wees op uw hoede. Neem altijd eerst contact op met deze persoon via een ander kanaal om te controleren of het echt is.

Geen enkel probleem vraagt om een dringende overschrijving of een onmiddellijke betaling.

Tip 9 : Download nooit zomaar een programma en update uw apps

Vraagt iemand om een programma of app te downloaden via een link? Opgelet, die link kan malware bevatten en zo gebruikt worden om ongemerkt uw computer te misbruiken, gevoelige informatie te verzamelen of toegang te krijgen tot uw bestanden. Zo vragen fraudeurs soms om AnyDesk te downloaden, een softwareprogramma waarmee ze op afstand uw pc kunnen beheren.

Gebruik altijd officiële software en voer beveiligingsupdates uit. Update uw betaalapps en itsme regelmatig via de App Store of Google Play. En onthoud: Belfius vraagt nooit om dat te doen via een link of QR-code.

Tip 10 : Let op wat u deelt op sociale media

Zet uw account liefst privé en accepteer enkel volg- en vriendschapsverzoeken, speluitnodigingen of berichten van mensen die u kent. Beperk ook de openbare, persoonlijke info op uw profiel zo veel mogelijk. Geef uw telefoonnummer nergens door en deel geen details over uw aankopen en huidige locatie.

Ziet u video’s op uw profiel die niet van u zijn of worden er berichten verstuurd met uw account? Waarschuw meteen uw vrienden zodat de malware zich niet verder verspreidt.

 

 

 

 

 

CYBERSLIM MET DEZE 10 TIPS & TRICKS

 

Tip 1
Maak van uw codes, paswoorden of andere persoonlijke gegevens uw grootste geheim

Tip 2
Ga voor sterke paswoorden en tweestapsverificatie

Tip 3
Let op met betaalverzoeken op tweedehandsplatformen

Tip 4
Ga niet in op voorstellen om uw geld op een ‘veilige’ rekening te plaatsen

Tip 5
Wantrouw QR-codes die naar een betaalscherm of gegevensformulier leiden

Tip 6
Open niet zomaar een QR-code of link

Tip 7
Controleer altijd de afzender bij onverwachte vragen of aanbiedingen

Tip 8
Geef niet toe aan dringende verzoeken om geld

Tip 9
Download nooit zomaar een programma en update uw apps

Tip 10
Let op wat u deelt op sociale media

Tip 11
Let op met onverwachte verzoeken voor een videogesprek

 
 

 

Tip 1 : Maak van uw codes en paswoorden uw grootste geheim

Uw codes zijn strikt persoonlijk en vertrouwelijk: of het nu gaat om uw pincode, uw paswoorden, de codes die door uw kaartlezer worden aangemaakt, itsme of de verificatiecodes die u per sms ontvangt.

Deel ze met niemand, ook niet met iemand die zich voordoet als een Belfius-medewerker of een politieagent. Geef ook geen andere persoonlijke gegevens door en geef uw bankkaart nooit mee. Een ‘echte’ Belfius-medewerker zal dit nooit vragen.

Tip 2 : Ga voor sterke paswoorden en tweestapsverificatie

Kies voor sterke paswoorden die moeilijk te raden zijn: lang genoeg, met een cijfer en een speciaal teken. Verander deze regelmatig en gebruik voor elke account een ander wachtwoord. Tip: gebruik een wachtwoordkluis om uw wachtwoorden nooit te vergeten. Een veilige oplossing die al in veel smartphones is ingebouwd.

Is tweestapsverificatie (2FA beschikbaar op uw toestel? Stel het dan zeker in om uw apps extra te beveiligen. Tweestapsverificatie maakt gebruik van iets dat u onthoudt (een wachtwoord) en iets dat u bent (uw vingerafdruk) of een actie (een code die naar uw smartphone wordt gestuurd).

Tip 3 : Let op met betaal­verzoeken op tweedehandsplatformen

Wil u iets verkopen op een tweedehandsplatform? Houd dan in het achterhoofd dat u zich als verkoper nooit hoeft te identificeren, bijvoorbeeld door een klein bedrag als ‘voorschot’ of ‘leveringskost’ te betalen. Ook als koper hoeft u nooit uw identiteit te bewijzen via een link. Enkel uw bank vraagt u om u te identificeren voor de effectieve betaling, en dat altijd via Belfius Mobile of Belfius Direct Net.

Volg dus altijd de betaalinstructies en veiligheidsrichtlijnen van het tweedehandsplatform. Ga nooit in op aparte e-mails of links van de (ver)koper. Ziet u dure artikels tegen spotprijzen of krijgt u hogere biedingen dan uw vraagprijs? Stel dan eerst enkele vragen om de echtheid te verifiëren.

Tip 4 : Ga niet in op voorstellen om uw geld op een ‘veilige’ rekening te plaatsen

Iemand neemt contact op omdat er een verdachte beweging op uw rekening is gedetecteerd? Ga hier niet op in en geef nooit uw codes door. Belfius zal u nooit vragen om zelf maatregelen te nemen om uw geld veilig te stellen en over te schrijven naar een andere rekening.

Onderneem geen actie, zelfs als het een Belfius-nummer lijkt. Fraudeurs kunnen telefoonnummers nabootsen (spoofing ), waardoor u op uw toestel een ander nummer ziet dan het werkelijke nummer. Wil u controleren of het een echte oproep is? Bel dan naar het gekende nummer van uw financieel adviseur of neem contact op met onze klantenservice via de chatknop.

Tip 5 : Wantrouw QR-codes die naar een betaalscherm of gegevensformulier leiden

U wil betalen bij een parkeer- of laadpaal? Of u wil drankbonnetjes kopen via een QR-code op een festival? Kijk eerst goed rond vóór u de QR-code scant. Is de QR-code over iets heen gekleefd? Ziet het er verdacht uit? Neem dan het zekere voor het onzekere, en kies een andere betaaloptie.

Wees ook waakzaam wanneer u een e-mail ontvangt met een QR-code, bijvoorbeeld om een aankoop te bevestigen of te betalen. Bekijk eerst grondig de mail: is de afzender legitiem?

Tip 6 : Open niet zomaar een QR-code of link

Krijgt u een e-mail of sms met een link of QR-code? Wees dan extra waakzaam. Controleer altijd de bron, zélfs wanneer het bericht niet verdacht lijkt. Fraudeurs kunnen ‘echte’ e-mails perfect nabootsen.

Ga met uw cursor over de afzender van een mail of een link. Ziet u een e-mailadres met een andere naam of een webadres met punten, koppeltekens, cijfers en spelfouten? Open de link dan niet en meld de e-mail onmiddellijk.

Tip 7 : Controleer altijd de afzender bij onverwachte vragen of aanbiedingen

Krijgt u een onverwacht aanbod en twijfelt u of het echt is? Neem dan altijd contact op met de afzender via een ander kanaal, en open niet zomaar een link. Fraudeurs spelen vaak in op emoties: urgentie, dreiging of zaken die te mooi zijn om waar te zijn.

Komt het bericht van een bedrijf? Dan gaat u best rechtstreeks naar hun website door het webadres van het bedrijf in te geven. Controleer daar of de gevraagde actie, wedstrijd of andere oproep wel echt is. Klopt het adres, heeft de site reviews? Of bel het bedrijf via hun contactgegevens.

Tip 8 : Geef niet toe aan dringende verzoeken om geld

Een bericht gekregen van een familielid of kennis met het verzoek voor een dringende overschrijving? Of een WhatsApp ontvangen met de vraag te helpen omdat de gsm gestolen of beschadigd werd? Wees op uw hoede. Neem altijd eerst contact op met deze persoon via een ander kanaal om te controleren of het echt is.

Geen enkel probleem vraagt om een dringende overschrijving of een onmiddellijke betaling.

Tip 9 : Download nooit zomaar een programma en update uw apps

Vraagt iemand om een programma of app te downloaden via een link? Opgelet, die link kan malware bevatten en zo gebruikt worden om ongemerkt uw computer te misbruiken, gevoelige informatie te verzamelen of toegang te krijgen tot uw bestanden. Zo vragen fraudeurs soms om AnyDesk te downloaden, een softwareprogramma waarmee ze op afstand uw pc kunnen beheren.

Gebruik altijd officiële software en voer beveiligingsupdates uit. Update uw betaalapps en itsme regelmatig via de App Store of Google Play. En onthoud: Belfius vraagt nooit om dat te doen via een link of QR-code.

Tip 10 : Let op wat u deelt op sociale media

Zet uw account liefst privé en accepteer enkel volg- en vriendschapsverzoeken, speluitnodigingen of berichten van mensen die u kent. Beperk ook de openbare, persoonlijke info op uw profiel zo veel mogelijk. Geef uw telefoonnummer nergens door en deel geen details over uw aankopen en huidige locatie.

Ziet u video’s op uw profiel die niet van u zijn of worden er berichten verstuurd met uw account? Waarschuw meteen uw vrienden zodat de malware zich niet verder verspreidt.

Tip 11 : Let op met onverwachte verzoeken voor een videogesprek

Om advies te krijgen van een Belfius-medewerker, kan u een videogesprek aanvragen. Dat wordt altijd op uw vraag gepland of na contact met uw adviseur.

Krijgt u een verzoek voor een videogesprek met Belfius zonder dat u dit zelf vroeg of besprak met een medewerker? Ga hier dan niet op in. Belfius zal u ook nooit vragen om uw scherm te delen, codes door te geven of andere acties uit te voeren.

Bekijk hier hoe u veilig een videogesprek voert met Belfius.

Hoe kan ik veilig internetbankieren?

Hoe kan ik veilig internet­bankieren?

 

 

 

 

Uw Belfius Mobile app en Belfius Direct Net zijn uiterst beveiligd.

Enkele tips voor uw betaalveiligheid:

  • Deel uw codes of wachtwoorden nooit.
  • Stel vinger- of gezichtsherkenning in om u aan te melden.
  • Gebruik een sterke code: geen identieke cijfers en geen oplopende of aflopende reeks.
  • Stem de limieten van uw kaart(en) af op uw betaalgedrag.
  • Update regelmatig uw Belfius-app via de officiële appstore.

Meer info

 

Hoe kan ik veilig videobellen met Belfius?

Hoe kan ik veilig internet­bankieren?

  • Ga niet in op onverwachte aanvragen voor een videogesprek. Enkel als u het zelf plande of na contact met uw adviseur.
  • Een videogesprek is altijd een adviesgesprek. U wordt nooit gevraagd om uw scherm te delen, codes door te geven, een programma te downloaden…
  • De afspraak wordt altijd bevestigd via een bericht in uw app of Belfius Direct Net met een link om via Microsoft Teams deel te nemen. geen identieke cijfers en geen oplopende of aflopende reeks.
  • Enkel als u niet over de Belfius-kanalen beschikt, ontvangt u een e-maillink. Verifieer in dat geval zeker het adres achter de link!

 

 

 
 

 

Even uitgelegd

Even uitgelegd

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van cybercriminaliteit of internetfraude. Oplichters vissen naar geheime info zoals wachtwoorden of pincodes. Daarbij doen ze zich voor als een betrouwbare organisatie zoals een bank, politie of internetprovider.

Wat is quishing?

Quishing is een variant op phishing (phishing + QR = quishing). Hier gebruiken fraudeurs een valse QR-code. Na het scannen van die QR-code belandt u op een website om bijvoorbeeld een betaling uit te voeren.

Wat is social engineering?

Een vorm van manipulatie waarbij oplichters psychologie en sociale interacties gebruiken om mensen te misleiden. Het gaat om een breed scala aan technieken: phishing, telefoonfraude, sms-phishing, WhatsApp-fraude…

Wat is spoofing?

Bij spoofing (nabootsing) nemen oplichters een valse identiteit aan. Veelvoorkomende gevallen: telefoonnummerspoofing (waarbij u een ander nummer ziet dan het daadwerkelijke nummer), e-mailspoofing (waarbij het afzendadres wordt gemanipuleerd) of websitespoofing (via een nagemaakte site).

 

Slachtoffer van fraude of een verdacht bericht gespot?

Slachtoffer van fraude of een verdacht bericht gespot?

Blijf rustig, we zijn er om u te helpen. Bekijk welke stappen u kan ondernemen om fraude te melden. Dat kan ook eenvoudig via uw Belfius-app of Belfius Direct Net.

Want met elk gemeld verdacht bericht of telefoontje beschermt u ook anderen.

Ontdek hoe

En onthoud

Geef nooit codes door van uw bankkaart, kaartlezer, itsme of verificatiecodes via sms en geef uw bankkaart nooit mee. Ook niet aan een medewerker van de bank of de politie. Deze zijn strikt geheim en persoonlijk.

Gaf u toch codes door of uw bankkaart en bent u Belfius-klant? Bel dan meteen Belfius Fraude op 02 222 46 00 (24/7 bereikbaar).