Door de Covid-19-crisis hebt u een heleboel ingrijpende maatregelen genomen. En denkt u ook al aan hoe u de komende maanden uw activiteit het best organiseert. Uw creativiteit, realiteitszin en ondernemerschap zijn hierbij uw belangrijkste troeven!
First things first
Eerst en vooral hebt u de veiligheid van uw medewerkers, uw klanten, en uw leveranciers in orde gebracht. Misschien kwam er een verplichte sluiting door de overheid? Als u op dezelfde of op kleinere schaal kon blijven werken, hebt u er alles aan gedaan om de ‘social distancing’ te verzekeren of telewerk voor uw werknemers mogelijk te maken. Voldoende contact houden met alle betrokken partijen blijft hierbij belangrijk.
Uw liquiditeit
Uw tweede bezorgdheid was waarschijnlijk de economische impact op uw zaak. Wat kunnen de gevolgen zijn voor uw kosten en inkomsten? Wat met uw cash management? Daarvoor een oplossing vinden zal in belangrijke mate uw crisisbestendigheid bepalen en uw kansen om uw zaak hierna weer op de rails te krijgen.
-
Durf creatief zijn
- herbekijk uw stock of productiemogelijkheden
- denk aan alternatieve bronnen voor inkomsten
- pas uw business model of verkoopskanalen aan
- geef ruimte aan initiatieven van uw medewerkers
-
Communiceer over uw initiatieven
U kan de beste alternatieven bedenken om uw zaak draaiende te houden maar als uw klanten niet op de hoogte zijn, zal het u weinig opbrengen. Vooral online communicatie en social media zijn nu de geknipte manieren om uw klanten te betrekken bij wat u doet.
Aan de onkostenzijde kan u wellicht enkele niet noodzakelijke uitgaven (tijdelijk) stopzetten of herschikken. Verder kan u ook beroep doen op de steunmaatregelen van de overheid en van uw bank. Uw Business Banking-specialist zal u graag helpen om het financiële plaatje zo gezond mogelijk te houden. Aarzel dus zeker niet om contact met hem op te nemen.