Extralegale voordelen, zoals een leasewagen of leasefiets aan uw medewerkers aanbieden, is een interessante manier om hen te belonen en u te onderscheiden op de arbeidsmarkt. Minder sociale bijdragen voor u en financieel voordelig voor uw werknemers. En dat gecombineerd met een duurzame aanpak? Een win-winsituatie voor iedereen. Guy De Ceuster, ceo van Belfius Auto Lease, vertelt ons meer over de huidige trends bij fiets- en autoleasing.


Mobiliteit is meer dan enkel wagens


Laat u niet misleiden door de naam: Belfius Auto Lease doet meer dan enkel auto’s leasen. Ze bieden namelijk verschillende mobiliteitsoplossingen aan: ‘Via een partnership met Skipr bieden we ook oplossingen voor het openbaar vervoer, deelwagens, steps, taxi’s… Met een eenvoudige app kunnen werknemers opzoeken hoe ze van A tot B geraken, met zelfs een schatting van de CO2-afdruk per verplaatsing. Ze kopen onmiddellijk een ticket via de app en de werkgever vindt achteraf alle info snel terug.’

Daarnaast maakt Belfius Auto Lease ook werk van fietsleasing, dat enorm aan populariteit wint. ‘Covid-19 betekende voor veel mensen een herontdekking van de fiets. Het fietsgebruik kreeg echt een boost.’ Waarom kiezen werknemers vooral voor de fiets? ’Gezondheid. Uit een enquête met partner Cyclis kwam die reden op de eerste plaats, gevolgd door het fiscaal voordeel. Ook de stijgende brandstofprijzen stimuleren mensen om steeds meer te kiezen voor de fiets.’


Van bakfiets tot speedbike


De populariteit van de fiets groeit, net zoals het aanbod: ‘Vandaag bestaat 65% van de geleasede fietsen uit elektrische fietsen, waaronder ook speedbikes. 30% gaat naar sportfietsen en het overige percentage bestaat uit gewone fietsen, plooifietsen, bakfietsen… Er zijn ook grote stocks beschikbaar, waardoor er geen wachttijden zijn. Je kan dus makkelijk en snel aan een fiets geraken, wat een enorm voordeel is.’

Hoeveel spenderen werknemers gemiddeld aan een leasingfiets? ‘De gemiddelde totale leasingprijs van een fiets is vandaag 4.500 euro, inclusief alle diensten: onderhoud, omniumverzekering, pechbijstand, derde jaar garantie. Dat is wat meer dan vroeger, men wil blijkbaar meer investeren in een kwalitatieve fiets. Ook trekken duurdere fietsen zoals speedbikes de gemiddelde waarde natuurlijk omhoog.’


De opmars van de elektrische wagen


Mobiliteit staat vandaag op een kantelpunt. Groene wagens spelen daarin een sleutelrol. ‘We willen vergroening en duurzaamheid echt stimuleren, onder andere met voordelige formules voor milieuvriendelijke wagens. Daarom scoort Belfius Auto Lease heel sterk in België. De cijfers van de auto’s in de vloot tonen aan dat het aantal groene wagens is verdubbeld op 1 jaar tijd. En dat gaat alleen maar stijgen, want de helft van de bestellingen de afgelopen maanden zijn groene wagens. Via ons partnership met CenEnergy bieden we trouwens ook de bijbehorende laadoplossingen aan.’

MMI Tabel 1


'Als leasingmaatschappij zijn wij echt een voortrekker van elektrificatie en vergroening op de Belgische markt.’



Op weg naar 100% elektrisch


Guy De Ceuster wijst op het belang van het fiscaal beleid: ‘De overheid heeft een duidelijk fiscaal beleid opgelegd om de klimaatdoelstellingen te halen. Hierin worden elektrische wagens sterk gepromoot. Belfius heeft ook zelf een aantal duurzaamheidsdoelstellingen, onder andere om de CO2-uitstoot van het eigen wagenpark te reduceren met 50% in 2025. Daarom voorzien we specifieke incentives voor elektrificatie, zoals een voordelige prijs. En wanneer je alle kosten meerekent (verbruik, onderhoud, banden, investeringsbedrag…) ligt de total cost of ownership (TCO) zelfs lager voor groene wagens. Zo krijg je inderdaad een shift van de markt.’

‘Over 4 jaar gaan we naar 100% elektrisch. En dat is het mooie, dat wij als leasingmaatschappij echt een voortrekker van elektrificatie en vergroening kunnen zijn op de Belgische markt. Dat zie je minder in de particuliere markt omdat het nu eenmaal een belangrijke investering blijft.’


Onzekerheden op de markt


Materiaaltekorten in de autoproductiesector en stijgende prijzen maken het werkgevers niet makkelijk om auto’s te leasen. ‘We kunnen de realiteit van de markt niet ontkennen: prijzen van wagens stijgen. Dat is zeker een uitdaging. De wagen die je een tijd geleden voor een bepaald bedrag aan je medewerkers kon bieden, kan je vandaag niet meer aanbieden. Men moet budgetten verhogen, of het aanbod dat in een budget past aanpassen. Daarnaast zijn er natuurlijk langere wachttijden, die lopen nu tot gemiddeld 11 maanden.’

Guy De Ceuster ziet echter ook voordelen van leasing in dergelijke omstandigheden: ‘De leaseprijs ligt bij de start van het contract vast voor vier jaar, ongeacht prijsstijgingen of marktgebeurtenissen. Dat is uiteraard een enorm pluspunt. Je betaalt een vast maandelijks bedrag, dat je op voorhand kent. Als je zelf een wagen koopt, weet je niet waar je gaat uitkomen. Als bijvoorbeeld de prijs van banden stijgt, stijgt de rekening mee.’