15 juni 2022
Frank Maet
Senior Macro Economist @Belfius
Véronique Goossens
Chief Economist @Belfius
De metaverse is de toekomst. Sinds Facebook vorig jaar zijn naam veranderde naar Meta, zie je het begrip overal opduiken. Het aantal zoekopdrachten op Google naar de term ‘metaverse’ gaat steil de hoogte in. Naast Facebook/Meta willen steeds meer techbedrijven van Microsoft en Apple tot chipfabrikant Nvidia en gameontwikkelaar Epic Games hun versie van de metaverse bouwen.
Wat is de metaverse eigenlijk? Simpel gezegd, is het waar de echte wereld en de virtuele wereld samenkomen. Vandaag hebben we ons echte leven en ons leven op sociale media. Met de metaverse komt daar een laag bovenop, het virtuele leven. In die virtuele wereld kan je rondlopen als ‘avatar’, een digitale versie van je identiteit in de echte wereld. In de metaverse zijn de mogelijkheden in theorie onbegrensd. Je kan er gamen, werken, samenkomen met vrienden, shoppen, virtuele events bijwonen, noem maar op.
Je kan de metaverse ook zien als de volgende fase van het internet. In de eerste fase, Web 1.0, surften we online via onze PC of laptop. Met de opkomst van de smartphone kwam Web 2.0, de mobiele versie van het internet, en spendeerden we steeds meer tijd op sociale media. De manier waarop we het internet gebruikten veranderde drastisch en door de apps op onze smartphone kwamen er nieuwe producten, diensten en bedrijfsmodellen. Web 3.0 heeft met de metaverse het potentieel om hetzelfde te doen.
Daarbij zal technologische innovatie opnieuw een grote rol spelen. Virtual Reality (VR) brillen zijn de laatste jaren veel verbeterd qua performantie en flink in prijs gedaald. Met een VR-bril op je hoofd zit je in een virtuele en interactieve 3D-wereld. Experts verwachten dat ze in de toekomst de nieuwe standaard worden om online te gaan. Binnenkort zitten we dus niet meer op maar in het internet.
Vandaag zijn er al heel wat glimpen van de metaverse te zien, vooral in de videogame industrie. Populaire games zoals Fortnite en Roblox hebben hun eigen, kleine metaverse, waar gebruikers samenkomen om te spelen, chatten, en concerten van wereldsterren bij te wonen. Het gaat dus om veel meer dan pure gameplay. Spelontwikkelaars begeven zich steeds verder op het gebied van entertainment, sociale media en reclame. Zo werkte Roblox al samen met bekende merken als Nike en Gucci voor de lancering van hun nieuwe collecties.
Maar het metaverse zal veel meer zijn dan gaming en shoppen. Nu online leren steeds populairder wordt, zoeken scholen en bedrijven naar manieren om afstandsonderwijs aantrekkelijker en interactiever te maken. Met VR en AR (Augmented Reality) kunnen leerlingen in de toekomst deelnemen aan simulaties en games alsof ze er fysiek zijn. Zo kan een student ingenieur ervaren hoe een machine werkt of een student geschiedenis hoe het leven was bij de Romeinen. Ook de manier waarop we werken is aan het veranderen. Meer mensen dan ooit gingen de afgelopen jaren thuis werken en de metaverse kan daar een nieuwe impuls aan geven. Microsoft wil dit jaar nog uitpakken met een nieuwe versie van Microsoft Teams waarbij thuiswerkers hun eigen avatar en 3D-werkruimte krijgen.
In 2020 werd één ding snel duidelijk toen bijna de hele wereld in lockdown ging. We kunnen niet meer zonder technologie. Werken, les volgen, kopen, ontspannen, het gebeurt allemaal online. Volgens het consultantbedrijf McKinsey is de digitale revolutie door Covid-19 in één klap zeven jaar vooruitgesprongen. Er is geen reden waarom we in de toekomst minder tijd online zullen
doorbrengen. De digitalisering van de economie en ons leven gaat alleen maar toenemen en de metaverse zal daar deel van uitmaken.