Frank Maet
Senior Macro Economist @Belfius
Véronique Goossens
Chief Economist @Belfius
NFT’s duiken de laatste tijd overal op. Zo is de eerste tweet van Twitter CEO Jack Dorsey verkocht als NFT voor meer dan 2,9 miljoen dollar. Het veilinghuis Christie’s veilde een NFT van een digitaal kunstwerk voor 69 miljoen dollar. De koper krijgt geen fysiek schilderij in handen maar is eigenaar van een niet-vervangbare token, een NFT. De NFT gebruikt blockchain-technologie om de authenticiteit en eigendom van een uniek digitaal item, in dit geval een digitaal schilderij, te bewijzen. In tegenstelling tot euro’s, dollars of bitcoins, zijn NFT’s per definitie niet vervangbaar en dus uniek, zoals een huis of de Mona Lisa dat ook is. Het verschil met huizen of een andere tastbare eigendom is dat NFT’s immateriële activa zijn die enkel online bestaan, opgeslagen in een stukje code.
Ze worden soms druk verhandeld op het internet, waardoor er in de verschillende segmenten een echte markt ontstaat. Een recent voorbeeld is NBA Topshot, een samenwerking tussen de NBA en Dapper Labs om NBA-video's met hoogtepunten te verkopen die worden ondersteund door NFT's. De vraag naar deze video's is de afgelopen maanden enorm gestegen, met 100.000 gebruikers die ten minste één hoogtepunt bezitten, waarvan de duurste (een dunk van Lebron James) van eigenaar veranderde voor 250.000 dollar. Analisten schatten dat het geld dat omgaat in de totale NFT-markt sinds 2018 met een tienvoud is gestegen.
Vooral kunstenaars en muziekartiesten zien er wel brood in. NFT’s bieden voordelen zoals de bescherming tegen illegaal kopiëren en het voortduren van royalty inkomsten. Als de waarde stijgt naarmate kunst of muziek wordt doorverkocht, gaat een percentage van elke NFT-verkoop altijd terug naar de maker. In de muziekindustrie zien sommigen de technologie als een gamechanger. Vaak blijft het grootste deel van de verkoops-of streaminginkomsten van een liedje hangen bij het platenlabel of de streamingservice. Met NFT’s hopen artiesten een groter deel van de koek te krijgen.
De technologie voor NFT’s bestaat al sinds 2017, maar ze is pas onlangs een hype geworden door connecties met beroemdheden en exclusiviteit. Het sterkste verkoopargument is meestal dat de NFT speciaal is en slechts in beperkte oplage te krijgen is. De kopers van het eerste uur zijn meestal fans of verzamelaars die een emotionele connectie hebben met een artiest of beroemdheid. De voorbije maanden trekken de NFT markten echter meer en meer speculatieve kopers aan die snel geld willen verdienen. Ze kopen ongeacht de intrinsieke waarde omdat ze verwachten dat de prijzen genoeg zullen stijgen om met winst door te verkopen. Critici waarschuwen dat de speculatieve manie rond NFT’s de kenmerken vertoont van een zeepbel die vroeg of laat zal barsten. Bovendien surfen NFT’s ongetwijfeld mee op de populariteit van cryptomunten. Als de prijzen van bitcoin, ethereum enz. gaan dalen en de beleggers geld verliezen, dan riskeren de NFT-markten ook in de klappen te delen.
Het meest gehoorde argument tegen NFT’s is net zoals bij bitcoin het hoge energieverbruik. De blockchain transacties om de echtheid van een NFT te controleren verslinden energie en hebben vaak een hoge CO2-uitstoot. Eén zo’n transactie kan meer energie verbruiken dan een gemiddeld huishouden op één dag. Om het gebruik van NFT’s op te schalen, moeten ze overal verkrijgbaar, gemakkelijk te delen, goedkoop en efficiënt zijn. Momenteel beperken NFT’s zich tot afgesloten niche markten, en de technologie die erachter steekt blijft duur en verbruikt te veel energie.
Het blijft een mysterie wanneer de NFT-bubbel precies zal barsten maar wanneer dat gebeurt, hoeft dat niet het definitieve einde te betekenen van de NFT-technologie. Bubbels zijn vaak een voorloper van innovatie. Zo maakte de dotcom-bubbel ook geen einde aan ons gebruik van het internet.
Bron: Non Fungible Tokens, yearly report 2020 "Everything you need to know about the NFT ecosystem", NonFungible.com.