Ja, onze automaten blijven beschikbaar om geld af te halen. Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan raden we u wel aan om zo weinig mogelijk met cash geld te betalen. Gebruik dus best uw betaalkaart, uw kredietkaart, contactloos betalen via uw smartphone of onze digitale kanalen (Belfius Mobile en Belfius Direct Net).
Hou ook zeker rekening met de geldende hygiëneregels wanneer je geld gaat afhalen:
De limiet contactloos betalen zonder het invoeren van de pincode is sinds 14 april verhoogd van 25€ (voor Bancontact/Maestro® en Mastercard®, voor Visa was dit 20 euro) naar 50€.
U kan dus nu contactloos betalen met uw debetkaart en kredietkaart voor een bedrag van maximaal 50 euro zonder uw geheime code te moeten ingeven. U hoeft enkel uw kaart voor de betaalterminal te houden.
Indien u meerdere kleine betalingen na elkaar doet, hoeft u eveneens uw pincode niet in te geven tot u het plafond hebt bereikt van 100 euro voor Bancontact, Maestro® of 125 euro voor Mastercard® en Visa
Als u wil, kan u dat plafond aanpassen voor uw debetkaart* via Belfius Direct Net:
Heeft u nog geen contactloze bankkaart, vraag dan een nieuwe kaart met contactloze betaalfunctie aan:
*niet mogelijk voor uw kredietkaart. U kan enkel de functie "contactloos betalen" deactiveren via Belfius Direct Net
Meer info vindt u op de site van FOD Economie: Coronavirus: annulatie door de reisorganisator of de luchtvaartmaatschappij
U kan een betwistingsdossier indienen, vul dan het elektronische betwistingsformulier "Betwisten van autoverhuur / hotel / cruise / luchtvaartmaatschappij".
Uw dossier wordt verder behandeld door Worldline. U hebt het resultaat van uw poging tot minnelijke schikking met de handelaar nodig bij het invullen van uw elektronische betwisting.
Voor dringende vragen in verband met uw lopende kredieten kan u best telefonisch contact opnemen met uw kantoor. Onze adviseurs kunnen dan nagaan of een afspraak in het kantoor noodzakelijk is. Afspraken gaan steeds door van 9 tot 16 uur op weekdagen en van 9 tot 12 uur op zaterdag.
De overheid en de financiële sector hebben besloten om particulieren te steunen die inkomstenverlies lijden door de Covid-19-crisis en daardoor hun hypothecair krediet niet kunnen afbetalen. Zo kan een betalingsuitstel worden aangevraagd.
Op basis van het eerste charter en de verlenging ervan kon reeds een betalingsuitstel genoten worden voor de vervaldagen van april tot en met december 2020. In december 2020 werd een tweede charter vastgelegd op basis waarvan nogmaals een betalingsuitstel van maximaal 3 maanden kan aangevraagd worden. Het toegekende uitstel in het kader van het eerste en het tweede charter kan evenwel samen nooit meer bedragen dan 9 maanden.
Alle informatie, voorwaarden en praktische details in het kader van het eerste charter en de verlenging ervan vindt u hier. Alle informatie, voorwaarden en praktische details in het kader van het tweede charter vindt u hier.
Voldoet u aan de voorwaarden? Bel dan gerust naar uw financieel adviseur om het betalingsuitstel van uw woonkrediet in orde te brengen. Hij helpt u graag verder.
De overheid en de financiële sector hebben besloten om opnieuw uitstel van betaling van het woonkrediet (= hypothecair krediet) te verlenen wanneer kredietnemers in precaire financiële problemen zouden komen door de Covid-19-crisis. Zo kan er een nieuw betalingsuitstel van uw woonkrediet toegekend worden voor maximum 3 maanden. Het toegekende uitstel in het kader van het eerste en het tweede charter kan evenwel samen nooit meer bedragen dan 9 maanden.
U kan als particulier betalingsuitstel voor uw woonkrediet aanvragen in het kader van dit tweede charter als uw krediet voor 1 april 2020 werd toegestaan en u aan elk van de volgende 4 voorwaarden voldoet:
U kan een betalingsuitstel in het kader van het tweede charter aanvragen tot uiterlijk 21 maart 2021. Alle informatie, voorwaarden en praktische details vindt u hier. Voldoet u aan de voorwaarden? Bel dan gerust naar uw kredietspecialist om het betalingsuitstel van uw woonkrediet in orde te brengen. Hij helpt u graag verder.
Er werd door de wetgever opnieuw de mogelijkheid voorzien tot het bekomen van een betalingsuitstel voor consumentenkredieten.
De overheid en de financiële sector hebben opnieuw besloten om particulieren te steunen die inkomstenverlies lijden door de Covid-19-crisis en daardoor de nulstellingstermijn van hun kredietopening (Budgetline, Budgetline Gold, Comfortline privé, MasterCard Flex & Budgetkrediet 3 maanden) niet kunnen respecteren.
Ter herinnering: de nulstelling is een wettelijke verplichting om het saldo van uw kredietlijn terug op 0 te zetten en dit binnen de wettelijk opgelegde termijn.
Indien de nulstellingstermijn van uw kredietopening tussen 1 februari en 31 maart 2021 valt, dan kan u onder bepaalde voorwaarden een verlenging van 3 maanden van deze nulstellingstermijn krijgen voor zover deze in de toekomst valt. Tijdens de periode van uitstel van nulstellingsdatum blijven de contractuele interesten van toepassing. U dient deze dus te blijven betalen zoals contractueel voorzien.
Om in aanmerking te komen voor een verlenging van de nulstellingstermijn dient u aan alle volgende voorwaarden te voldoen:
Voldoet u aan al deze voorwaarden? Neem dan gerust contact op met uw financieel adviseur om de verlenging van de nulstellingstermijn van uw kredietopening in orde te brengen. Hij helpt u graag verder.
Denk eraan om uw uitstel zeker 5 bankwerkdagen voor de nulstelingsdatum aan te vragen en bezorg ons op dat moment ook de nodige documenten. Zo kunnen we uw aanvraag nog op tijd verwerken.
Er werd door de wetgever opnieuw de mogelijkheid voorzien tot het bekomen van een betalingsuitstel voor consumentenkredieten.
De overheid en de financiële sector hebben opnieuw besloten om particulieren te steunen die inkomstenverlies lijden door de Covid-19-crisis en daardoor hun lening op afbetaling niet kunnen afbetalen. Voor Belfius gaat het bijvoorbeeld over de volgende leningen: autolening, renovatielening, persoonlijke lening, ...
Zo kan u onder bepaalde voorwaarden t.e.m. 31 maart 2021 voor uw lening op afbetaling een betalingsuitstel van maximaal 3 maanden krijgen (u hebt de keuze tussen 1, 2 of 3 maanden). U kan enkel een betalingsuitstel krijgen voor toekomstige mensualiteiten, dus niet voor verschuldigde mensualiteiten uit het verleden. U kan tot uiterlijk 31 maart 2021 een betalingsuitstel aanvragen.
Tijdens de periode van uw betalingsuitstel hoeft u geen interesten noch kapitaal te betalen. De looptijd van uw krediet wordt verlengd met de periode van uw betalingsuitstel (1, 2, 3 maanden of meer in het geval van een verlenging), terwijl de uitgestelde interesten worden verrekend via een spreiding over de nog resterende afbetalingen van uw krediet.
Om een uitstel van betaling te kunnen krijgen, dient u aan alle volgende voorwaarden te voldoen:
Voldoet u aan al deze voorwaarden? Neem dan gerust contact op met uw financieel adviseur om het betalingsuitstel van uw lening op afbetaling in orde te brengen. Hij helpt u graag verder.
Denk eraan om uw betalingsuitstel zeker 5 bankwerkdagen voor de vervaldag van de komende maand aan te vragen en bezorg ons op dat moment ook de nodige documenten. Zo kunnen we uw aanvraag nog op tijd verwerken.
Samengevat
De Verzekering reisannulatie gekoppeld aan de aan de Mastercard® Gold, Platinum of World Elite komt helaas niet tussen wanneer de touroperator of de aanbieder van vervoer –of accommodatiediensten de overeengekomen dienst (het vervoer of de accommodatie), niet kan verlenen, bijvoorbeeld vanwege de COVID-19 crisis. Boekte U een ‘losse’ vlucht of een pakketreis (een reisovereenkomst die 2 of meer diensten combineert, zoals vervoer en verblijf, of die een dienst combineert met een andere reisdienst, zoals autoverhuur ter plaatse), contacteer dan de dienstverlener om te bekijken welke oplossing die U voorstelt. Meer informatie betreffende uw rechten in dit geval vindt U op de website van de FOD Economie.
Belfius Assistance of assistance gekoppeld aan de Mastercard® Platinum of World Elite, zal bijstand verlenen in het buitenland als u wordt getroffen door Covid-19 wanneer bij vertrek van uw reis door de FOD Buitenlandse Zaken er geen negatief reisadvies werd gegeven of afgeraden werd om naar het land of die regio te reizen. Idem voor de bijstandsverzekering gekoppeld aan de kredietkaart Visa Gold maar dan enkel indien de reis naar het buitenland geheel of gedeeltelijk werd betaald met de kaart.
Van 27 januari tot 1 maart mag je enkel naar het buitenland reizen om een essentiële reden. Je moet hiervoor een verklaring op eer hebben.
Wat is een essentiële reden?
Meer info vind je op https://diplomatie.belgium.be/nl
Wij raden u wel ten stelligste aan de richtlijnen van en maatregelen opgelegd te checken voor uw vertrek, want dit kan een impact hebben op de dekking waarop u beroep kan doen via uw bijstandspolis.Let op: fraude is een strafbaar feit.
Bij tijdelijke of technische werkloosheid (volledig of gedeeltelijk) heeft u geen recht op vergoeding. Uw aanvullende verzekering ‘inkomstenverlies’ is enkel geldig bij verlies van werk door ontslag. Dus niet bij een tijdelijke of technische werkloosheid.
Nee, uw dekking ‘Ernstige ziektes’ verzekert de volgende 4 aandoeningen: beroerte, kanker, een hartinfarct en een goedaardige hersentumor (met intracraniële hypertensie). Ziekte als gevolg van het coronavirus is dus niet verzekerd door deze waarborg.
Bent u voor langere tijd arbeidsongeschikt als gevolg van het coronavirus? Heeft u de aanvullende invaliditeitsverzekering Belfius Home Credit Protect ondertekend? Dan geldt de waarborg ‘invaliditeit’ als u invalide bent voor meer dan 66% gedurende meer dan 3 maanden (= de wachttijd).
a. Ik kan niet gaan werken omdat ik ziek ben door het coronavirus. Heb ik recht op mijn gewaarborgd inkomen?
Als u arbeidsongeschikt bent als gevolg van een ziekte, in dit geval een coronabesmetting, dan bent u gedekt door uw verzekering gewaarborgd inkomen, zoals voorzien in de dekkingsvoorwaarden. Arbeidsongeschiktheid als gevolg van een epidemie of pandemie wordt immers niet uitgesloten. U dient wel eerst een wachttijd te doorlopen (vaak 30 of 60 dagen) vooraleer u een beroep kan doen op deze uitkering, zoals bepaald in de bijzondere en algemene voorwaarden van uw verzekering.
b. Ik kan niet gaan werken – ook niet van thuis uit (gezien de aard van het werk of gezien geen technische uitrusting) – omdat ik thuis in quarantaine ben, zonder ziek te zijn (bv. uit voorzorg omdat ik uit een getroffen gebied kom of in contact ben geweest met zieke personen). Heb ik in dit geval recht op een gewaarborgd inkomen?
Wanneer u preventief in quarantaine geplaatst wordt, zonder ziek te zijn, dan kan u helaas geen beroep doen op uw verzekering gewaarborgd inkomen. Enkel arbeidsongeschiktheid als gevolg van een ziekte of ongeval is verzekerd.
Als uw levensverzekering een overlijdensdekking bevat, wat het geval is bij een schuldsaldo-, een uitvaart-, een groepsverzekering..., dan bent u ook gedekt indien u zou overlijden als gevolg van het coronavirus. Levensverzekeringen sluiten een overlijden als gevolg van een epidemie of pandemie niet uit. Ook als u als gevolg van het coronavirus komt te overlijden in het buitenland.
Oplichters proberen de coronacrisis te misbruiken om via e-mail, sms of telefoon persoonlijke informatie of bankgegevens te achterhalen. Dit heet phishing. Banken zullen u NOOIT om uw vertrouwelijke gegevens of geheime code vragen via e-mail, sms of telefoon. Meer weten over phishing? Neem hier een kijkje.
De crisis veroorzaakt door het coronavirus heeft een belangrijke impact op de economie en beïnvloedt sterk de beurzen. Volg de analyses en de aanbevelingen van onze experten in ons speciaal dossier.
De zware correctie op de beurzen van de laatste weken heeft ook een impact op het rendement van pensioenpaarfondsen.
Deze forse daling van de beurzen is vooral het gevolg van de onzekerheid bij beleggers rond de impact van het coronavirus op de economische groei en dus ook op de winsten van de bedrijven.
Pensioenspaarfondsen beleggen ook in aandelen. Het gewicht van aandelen is relatief hoog of relatief laag, afhankelijk van het gekozen fonds. De daling van de waarde van uw fonds hangt dus rechtstreeks af van het percentage aandelen in uw fonds. Een fonds met verhoudingsgewijs meer aandelen geeft betere rendementsperspectieven op lange termijn. Binnen een fonds met minder aandelen vervullen obligaties meer de rol van stabilisator.
Het komt er nu op aan om rustig te blijven. De paniek op de beurzen neemt waarschijnlijk af als duidelijk wordt dat de verspreiding van het coronavirus zijn piek heeft bereikt. Dan zullen meer en meer beleggers beseffen dat deze economische dip maar tijdelijk is en dat de economie terug heropleeft. De centrale banken en de overheden zullen er ook alles aan doen om een snel herstel van de economie mogelijk te maken.
Door te beleggen in pensioenspaarfondsen past u het principe toe van ‘gespreid in de tijd beleggen’. Normaal stort u immers elk jaar een vast bedrag, het fiscale maximum, in uw pensioenspaarfonds. Meestal doet u dat zelfs gespreid over het hele jaar heen. Dat vermindert de impact van koersdalingen op uw rendement.
Wenst u uw doorlopende opdracht voor uw pensioensparen toch (tijdelijk) stop te zetten? Dan kan u dat eenvoudig via onze digitale kanalen.
Denk er wel aan om het fiscale maximum te storten vóór 31 december 2020. Anders laat u dit jaar fiscale voordelen liggen.