Logo
FR EN
NL
Scroll

Menu & zoekfunctie

Krijg hier een overzicht van de site en toegang tot de zoekfunctie

Sferisch menu

Klik hier om op de site te navigeren met het sferisch menu

Mens & maatschappij

Duurzame samenwerking met de samenleving

Belfius investeert niet alleen in de Belgische economie, maar heeft ook een sterke traditie in het ondersteunen van sociale projecten. In lijn met onze strategie kiezen we voor betekenisvolle Belgische partnerships op lange termijn.
 

Projecten voor het goede doel

JEZ!

Dit innovatief concept zet jongeren helemaal centraal. Het heeft niet alleen de ambitie om jongeren te verbinden maar het wil zich ook maatschappelijk engageren. Daarom zal het jaarlijks een fundraising organiseren ten voordele van organisaties die zich inzetten voor jongeren.
Yes, vertel me meer over JEZ!

Viva for Life

Belfius steunt Viva for Life (een initiatief van RTBF, in samenwerking met Cap 48), dat zich inzet voor de strijd tegen kinderarmoede.

Meer info over Viva for Life (FR)  

 

Special Olympics

Via dit partnership ondersteunen we mensen met een verstandelijke beperking en stimuleren we hun integratie in de Belgische samenleving via sport.
Meer info

Urban Youth Games

Met dit partnership wil Belfius aan meer dan 10.000 kinderen met een verschillende sociale en culturele achtergrond die al of niet een handicap hebben, de kans bieden om unieke momenten te beleven rond sport, fair play en inclusie.

‏‏‎ ‎

Sponsoring

Het sponsorbeleid van Belfius (hoofdzetel) op nationaal vlak wordt ruim vooraf vastgelegd. Elk jaar worden bedragen voor specifieke projecten uitgetrokken.

Zo sponsoren wij onder meer de Koninklijke Belgische Hockey Bond, Viva for Life, JEZ! en Special Olympics. Stuk voor stuk grote, nationale projecten met een maatschappelijke impact.

Zou u echter graag een loka(a)l(e) event/vereniging sponsoren? Of wilt u tombolaprijzen/gadgets voor, bijvoorbeeld, uw sportclub, jeugdvereniging of buurtfeest? Dan verwijzen we u graag door naar uw plaatselijke kantoor.

‏‏‎ ‎

Filantropie

Belfius ondersteunt zijn klanten om hun vrijgevigheid om te zetten in concrete acties door hun een reeks oplossingen aan te bieden die op hun behoeften en wensen zijn afgestemd. Filantropie kan variëren van een eenvoudige schenking tot de oprichting van een stichting of een fonds op naam bij een stichting van openbaar nut of een universiteit. Sinds 2019 beloopt het gezamenlijk bedrag van die giften 8,1 miljoen euro.

‏‏‎ ‎

Inclusie - gelijke kansen

  • Sociale producten
    Om OCMW’s te helpen bij hun opdracht, werkten we samen met hen een reeks specifieke bankproducten uit om de toegang tot de bancaire basisdienstverlening voor personen in probleemsituaties te vergemakkelijken.
  • Campus 19
    Belfius sponsort deze zeer innovatieve school waar jongeren van 18 tot 30 jaar zich, zonder diplomavereisten, kunnen scholen in informaticacodering.
  • Hamsterhuren
    We steunen het concept “hamsterhuren”. Dat helpt mensen die een energiezuinige woning of appartement huren om het later te kopen voor een vooraf afgesproken prijs, na aftrek van het betaalde huurgeld.
  • Da’s Geniaal! / C’est génial
    We sluiten ons aan bij Da’s Geniaal! / C’est génial!, een vereniging die de belangstelling van alle kinderen van 10 tot 14 jaar wil opwekken voor STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics).

‏‏‎ ‎

Belfius Art Collection

De Belfius Art Collection bestaat uit meer dan 4.000 werken en is daarmee de grootste privéverzameling van Belgische kunst. Om zoveel mogelijk mensen met dit artistieke erfgoed in aanraking te brengen, stellen we onze galerie tweemaal per maand, en na afspraak, open voor het grote publiek. Er zijn ook rondleidingen voor slechtzienden mogelijk.

In 2023 verdubbelden we de fysieke tentoonstelling van virtuele bezoeken aan voorbije en lopende tentoonstellingen op onze website, waardoor we de bezoekers de mogelijkheid bieden om de Belfius Art Gallery digitaal te ontdekken.

Onze medewerkers

De grootste rijkdom van een bank is het menselijk kapitaal. Daarom trekken we voluit de kaart van de duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers.

  • Inzetten op maximale inzetbaarheid: omdat de wereld razendsnel verandert, willen we onze medewerkers mee laten evolueren en zo wapenen voor de toekomst. Onder het motto “Aan het stuur van je eigen loopbaan” streeft Belfius naar een klimaat waarin leidinggevenden en medewerkers elkaar continu open en constructieve feedback geven.
  • Levenslang leren en leiderschapsontwikkeling: we bieden onze medewerkers een breed opleidingsaanbod aan en geven hun de kans om hun leiderschap verder te ontwikkelen. Het is de bedoeling dat medewerkers minstens 5% van hun tijd spenderen aan het verwerven van nieuwe competenties en vaardigheden. Managers worden aangemoedigd om zich duurzaam te gedragen en duurzaamheid te bevorderen door niet-financiële criteria op te nemen in hun variabele verloning.
  • Een moderne en motiverende werkomgeving. Naast een moderne werkomgeving die is afgestemd op de verwachtingen van vandaag (digitalisering en flexibiliteit met plaats- en tijdonafhankelijk werken), voorzien we in onze gebouwen ook ruimte voor sport en ontspanning via o.a. een fitnesszaal.
  • Een actief diversiteitsbeleid:
  • We ondertekenden het Diversiteitscharter van de financiële sector. Hiermee verbinden we ons ertoe een reeks diversiteitsdoelstellingen na te streven, ze publiek te maken en er jaarlijks over te rapporteren. Zodoende draagt Belfius actief bij aan het initiatief Women In Finance, dat streeft naar een betere gendermix in de financiële sector.
  • Het aantal vrouwen in een leidinggevende functie (manager of kader-/sleutelpositie, met uitzondering van de raad van bestuur) steeg in 2023 naar 40,9%. Ons streefdoel is dat tegen 2025 44% van de leidinggevende functies door vrouwen zouden worden bekleed (Belfius Bank en Belfius Insurance). De raad van bestuur van Belfius Bank bestaat voor 33,3% uit vrouwen en die van Belfius Insurance voor 26,67%.
Onze klanten, onze prioriteit

  1. Klantentevredenheid
    De klant staat centraal in onze strategie. Daarom meten we geregeld hun tevredenheid, zowel voor ons Retail- als voor ons Public, Social & Corporate-segment. Globaal gezien behalen we voor 2023 een tevredenheidsscore van 94%.
  2. Klachtenbehandeling
    Met een sterke focus op klanttevredenheid besteden we veel aandacht aan eventuele klachten. Ons systeem voor klachtenbehandeling garandeert een analyse van alle dossiers, in samenwerking met de verschillende entiteiten van de bank.
  3. Vertrouwelijk karakter van de gegevens
    Respect voor de persoonlijke levenssfeer en bescherming van persoonsgegevens is een essentieel engagement van Belfius. De General Data Protection Regulation (GDPR-regelgeving) is geïntegreerd in al onze processen en bekend bij al onze medewerkers.
  4. Cyberveiligheid, onze verantwoordelijkheid
    De digitalisering gaat gepaard met een constante evolutie van cyberrisico's. We vinden het dan ook essentieel om hoge standaarden te garanderen op het gebied van IT-beveiliging.

‏‏‎ ‎

‏‏‎ ‎

Scroll